Střípky z dějin pražského urbanismu: Richard Biegel provází kontroverzními čtvrtěmi

4. leden 2018

V Mozaice se objevuje další série seriálu Střípky z dějin pražského urbanismu. Historik architektury Richard Biegel nás v dalších třech dílech provede po urbanisticky zajímavých i kontroverzních místech Prahy.

V další sérii cyklu nazvaného Střípky z dějin pražského urbanismu se vracíme s historikem architektury Richardem Biegelem do pražských ulic. Tentokrát se s redaktorkou Veronikou Štefanovou vydali na cestu významnou pražskou ulicí - Národní třídou. Ulice se rozprostírá v místech, kde se ve středověku nacházely příkopy hradeb Starého města. Prvním zastavením v dalším z dílů seriálu „Střípky z dějin pražského urbanismu" je na této trase Jungmannovo náměstí.

Střípky z dějin pražského urbanismu: Richard Biegel provází kontroverzními čtvrtěmi

Pohled na Bubenskou ulici

Na zajímavá místa v Praze přivedl redaktorku Veroniku Štefanovu historik umění a architektury Richard Biegel z Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

„Jungmannovo náměstí je dnes poklidná oáza v centru Prahy. Ale zároveň je to místo dramatických urbanistických dějin. To, co je dnes sice malý, ale zato vysoký kostel  Panny Marie Sněžné, měla být jedna z největších sakrálních staveb střední Evropy. Z této části města byla nejdříve periferie, která se ale k životu probrala v 18. a 19. století a z 18. století pochází celá řada paláců, které definovaly hranu Národní třídy,“ říká o Jungmannově náměstí Richard Biegel, historik architektury z Univerzity Karlovy.

Na cestě po Národní třídě nás v seriálu Střípky z dějin pražského urbanismu zavedl historik architektury Richard Biegel až k budově Nové scény Národního divadla z přelomu 70. a 80. let 20. století. „Vítězem soutěže se stal původně funkcionalistický architekt Bohuslav Fuchs. Ten vymyslel sestavu budov s vnitřním nádvořím. Byla to velmi originální myšlenka, kterou má i dnešní vnitřní areál. Projekt se měl realizovat, ale přišel rok 1968, nebyly na to myšlenky, a pak zemřel i samotný autor. Projektu se nakonec ujal architekt Pavel Kupka, který velice dobře ideu piazzetty rozšířil. Dnešní piazzetta je jeho dílem. Postavil také budovu provozní a restaurační,“ představil původ vzniku areálu kolem Nové scény Národního divadla Richard Biegel.

Z Národní třídy udělal Richard Biegel odbočku na Karlovo náměstí, které bylo vytyčeno roku 1348 při lokaci Nového Města pražského přibližně uprostřed a stalo se jeho hlavním veřejným prostranstvím, tržištěm i shromaždištěm.
„Vznik toho místa lze považovat za nejvíce velkorysý plán, který kdy středověk poznal – vzniklo tak největší náměstí v tehdejší Evropě. Mělo být středobodem nového města, ale také středobodem duchovním, protože zde byla Kaple Božího Těla, ve které nechal Karel IV. ukazovat trn z Kristovy koruny,“ uvedl na úvod své rozpravy o Karlově náměstí Richard Biegel z Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Spustit audio