Stanislav Dvorský: Poezie je dneska menšinový žánr
Ve věku 79 let zemřel básník, esejista, editor a grafik Stanislav Dvorský. Byl rovněž výtvarníkem a jazzovým hudebníkem, spoluzakládal Traditional Jazz Studio. Věnoval se historii surrealismu a jako editor se podílel na vydávání děl Vratislava Effenbergera, Karla Šebka nebo Zbyňka Havlíčka. Připomeňte si jeho vyprávění z prosince 2017.
Literární východiska Stanislava Dvorského byla surrealistická a účastnil se aktivit okruhu UDS, ale sám řekl, že surrealismus dohrál svoji roli s druhou světovou válkou. „My jsme se za surrealisty nepovažovali. Surrealismus a existencialismus – to bylo podle mě v okruhu UDS velmi důležité propojení. Ale třeba Effenberger toto spojení odmítal, protože je prý existencialismus pouze normální literatura.“
Otevřené pole, které bych nazval existenciální poezií, mě vzrušovalo a lákalo – stejně jako Milana Nápravníka nebo Petra Krále.
Podle Stanislava Dvorského se o surrealismu mylně tvrdí, že je to projev nevědomí nebo podvědomí. Spíše jde o zasutou zkušenost s řečí, kterou si neseme od nejranějšího dětství.
V poezii se projevují všechny tři prvky naší psychiky: předvědomí, nevědomí i vědomí.
Obecně by podstatou poezie měl být básnický objev. V současném světě je však v ohroženém postavení, jako by měla skončit. „Poezie se před sto lety objevovala na titulních stránkách novin, kdežto dneska je to menšinový žánr.“ Ale právě tento stav může mít i podněcující vliv.
Související
-
BáSnění Stanislava Dvorského
Poslechněte si, jaké verše měl rád básník surrealistického okruhu, prozaik, esejista, editor a grafik Stanislav Dvorský.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.