Restart
"O mladejch, od mladejch, pro mladý." V unikátní spolupráci dvou filmových škol, pražské FAMU a finské UIAH, se v současné době natáčí film Restart, který se realizuje i díky spolupráci s českou produkční firmou Axman production. Veškerá natáčení probíhají v Praze, ve Finsku se pak bude film dokončovat (střih, zvuk). Pro většinu z tvůrců jde o absolventský film. Restart ale není klasickým studentským filmem, jeho ambice jsou vyšší, neuvidíme ho jen na filmových festivalech a v klubových kinech, po dokončení by se měl objevit v běžných kinech. O vysílací práva má navíc zájem finská televize YLE. V českých kinech můžete Restart spatřit na jaře 2005.
Scenárista Ondřej Ládek Restart označil za film "o mladejch, od mladejch, pro mladý". Sylva a Martin jsou mladý moderní pár, žijí moderním životem v moderním velkoměstě a také jejich vztah je veskrze moderní. Slibují si, že se nikdy v životě nevezmou, že se z nich nestane jen pozlacená jmenovka na dveřích, rádi si hrají se svými city i s city druhých lidí a právě jedna taková hra, aprílový žert, odstartuje koloběh událostí, který má šanci změnit jejich dosavadní život, má šanci stát se jejich restartem.
Na několik otázek týkajících se připravovaného filmu i vzájemné spolupráce odpovídá jeho producentka Karla Stojáková.
Spolupráce na společném projektu mezi dvěma filmovými školami u nás není příliš obvyklá. Jak jste se ke spolupráci s finskou UIAH vlastně dostali?
Napadlo mě to po přečtení scénáře, který se mi líbil a jehož látka je mezinárodně srozumitelná. Vždycky jsem chtěla natočit svůj první celovečerní film v rámci evropské koprodukce. Já osobně v ní vidím budoucnost evropské kinematografie. Vzájemná spolupráce evropských zemí, vzájemné shánění finančních prostředků, možnost čerpat z evropských fondů a v neposlední řadě i navazování kontaktů jsou pro mladou generaci filmařů nesmírně důležité a pravděpodobně i nezbytné. Finskou školu i práci kameramana Kasimira Lehta jsem znala již z dřívějška, a tak jsem za režisérem filmu Juliem Ševčíkem zašla s návrhem česko-finské koprodukce a do Finska jsme se spolu vypravili už téměř najisto.
Jak se vám s finskými kolegy pracuje?
Domlouváme se navzájem v angličtině, ale vzájemné lekce finštiny i češtiny již samozřejmě proběhly. Naší finští kolegové jsou neuvěřitelně jazykově nadaní. To je důležité i pro zvukovou složku filmu. Na té pracuje finská zvukařka, která si musí poradit s úskalími cizího jazyka, protože film se točí v českém znění. Jinak je ale vzájemná spolupráce skvělá a naše nejlepší představy o ní se každodenně zhmotňují na place při natáčení. Každopádně jsme pro film všichni stejně zapálení a děláme ho s plným nasazením, které si poradí i s kompromisy, jež nutně přináší střet našich představ s rozpočtem. Celý štáb ale dává do natáčení všechny své síly i um a myslím, že to z filmu bude cítit.
Myslíte si, že vzájemné zkušenosti ze společného projektu povedou k další spolupráci mezi FAMU a UIAH?
Myslím, že už se dokonce o něčem takovém uvažuje. Děkanové obou škol - Michal Bregant, děkan pražské FAMU, a Lauri Törhonen, děkan školy v Helsinkách, jsou v kontaktu a náš Restart se tedy může stát takovou vlaštovkou spolupráce filmových škol do budoucna.
Restart je poměrně ambiciózní projekt, jaký úspěch by vás uspokojil?
Z mého hlediska by to byla distribuce do kin v obou zemích, hojná návštěvnost na festivalech a třeba i nějaký prodej do evropských TV stanic. To je myslím ideální úspěch, který by nám udělal velikou radost a plně nás uspokojil.
RESTART
Premiéra: jaro 2005
Režie: Julius Ševčík; kamera: Kasimir Lehto; scénář: Ondřej Ládek a Julius Ševčík podle povídky Ondřeje Ládka "UPREAL"; střih: Aleksi Raij; zvuk: Anne Tolkkinen; produkce: Axman production (Karla Stojáková), FAMU, UIAH
Hrají: Lenka Krobotová (Sylva), Filip Čapka (Martin), Václav Jiráček (Robert), Anna Polívková (Marie), Hana Seidlová (matka Martina a Roberta), Tomáš Pavelka (Sylvin šéf), Jan Révai (tanečník)
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.