Radomír D. Kokeš: Hollywood. Sto let stejný a přece jiný. Jeho vypravěčská tradice trvá

03246073.png

Co jsou nejviditelnější tendence v současném hollywoodském filmu? Je Jurský svět důstojným nástupcem Jurského parku? Takovou otázku jsme položili mladému filmovému historikovi Radomíru Douglasi Kokešovi.

Jurský svět (a Jurský Park), Interstellar (a další filmy Christophera Nolana), Šílený Max: Zběsilá jízda nebo komiksové filmy studia Marvel (jako Avengers) a filmy Quentina Tarrantina. To jsou některé z filmů a tvůrců, o kterých mluvíme v novém dílu vltavského pořadu Slovo o filmu. Poslechněte si rozšířený záznam pořadu, který zazněl premiérově v éteru ve středu 16. září.

„Strategií Hollywoodu je od poloviny 10. let 20. století je snaha vyprávět maximálně srozumitelně a tvořit maximálně soudržné filmy. Jde o snahu vytvářet komplikovaná díla, ne tematicky, ale svou strukturou a organizací, abyste si vůbec nevšimli, že je sledujete. Aby vytvářela dojem jakési bezprostřednosti,“ říká Radomír Douglas Kokeš. V rámci této neměnné strategie se přesto objevují nové tendence. Podle Radomíra Kokeše je to především vyrovnávající se pozice procesu vyprávění, který hollywoodským filmům po většinu 20. století dominoval, s dalšími třemi aspekty: osnovou vyprávění, dynamikou fikčního světa a aranžmá světa.

03387744.png

Radomír D. Kokeš (*1982) je filmový vědec, mezi jehož odborné zájmy patří především analýza vyprávění, fikčních světů a filmového stylu. Vyučuje na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF Masarykovy Univerzity v Brně a je předsedou Brněnského naratologického kroužku. V létě pokřtil novou knihu Rozbor filmu a nyní chystá knihu právě o vyprávění v současném hollywoodském filmu. Měla by vyjít v roce 2016 stejně jako dizertační práce o seriálových fikcích. RDK si blog douglaskokes.blogspot.cz.