Petr Fiala, sbormistr, dirigent a skladatel

6. září 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03699185.jpeg

Prof. Petr Fiala měl o své umělecké kariéře na jejím počátku poněkud jiné představy: chtěl být především skladatelem, nemluvě o původním záměru stát se chemikem – na vysokou školu se ovšem z kádrových důvodů nedostal.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Dva roky se „sbližoval s dělnickou třídou“ jako pomocný dělník, teprve potom mohl jít na konzervatoř. Na JAMU se potkal s vynikajícím pedagogem, skladatelem Janem Kaprem, a opět kvůli neblahé době konce 60. let se stal jeho posledním žákem: po vyhazovu Jana Kapra „z politických důvodů“ mu bylo dovoleno studium u něj dokončit, a tak za ním zajížděl do Prahy.

Po velké společenské změně počátkem 90. let si Petr Fiala – už renomovaný sbormistr a dirigent – řekl, že Brnu, této mekce sborového umění, by slušel profesionální koncertní sbor. „Když ho má Praha, proč ne my!“ Spojil svůj mužský sbor Foerster s ženským sborem Amititia, který vedla jeho manželka, a po dvou letech přijali název Český filharmonický sbor Brno.

Splněný sen prof. Fialy byl a dodnes je vykoupen tvrdou prací: sbor existuje v rámci neziskové organizace – obecně prospěšné společnosti – nemá stálého zřizovatele, a tak každoročně podstupuje martýrium žádostí o granty a podpory.

Tisíce slov chvály od zahraničních i domácích osobností a příznivců, stejně jak významná ocenění jejich nahrávek (mezi nimi cena Echo Klassik z roku 2007 za nahrávku Brucknerových duchovních motet) již prof. Fialu téměř iritují: když zaslechl nejnovější zprávu o stále stoupajícím průměrném platu v ČR, jehož výše přesáhla 27 tis. Kč, jen se trpce pousmál – nebýt nadšení jeho svěřenců, patrně bychom byli bez jednoho z nejlepších reprezentantů české hudby v zahraničí.

V pořadu zazněly ukázky z tvorby Patra Fialy, na jejichž nahrávkách se objevují i dvě z jeho pěti dcer: klavíristka Tereza a violistka Kristina. A samozřejmě uslyšíme i ukázky z velkých kantátových a oratorních děl: Dvořákova Rekviem vzniklého ve spolupráci s Londýnskými filharmoniky řízenými Kurtem Masurem, nebo Beethovenovy Missy solemnis s Orchestrem Beethovenhalle v Bonnu a dirigentem Marcem Soustrotem.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Ilja Šmíd
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?