Pavel Černoch, tenorista

03054687.jpeg

Tenorista Pavel Černoch dnes patří k velmi zajímavým postavám světových operních scén. Jeho osobnost je pozoruhodná nejen pěveckými kvalitami, ale i bezprostředním, moderním herectvím a vytříbeným vkusem celkového jevištního výrazu.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

V našem pořadu jsme vytočili rovněž telefonní číslo dirigenta Jaroslava Kyzlinka, aby si oba pánové mohli zavzpomínat na společné začátky brněnském dětském sboru Kantiléna.

Bezprostředním podnětem k rozhlasovému setkání s Pavlem Černochem byl jeho velmi úspěšný koncert v Janáčkově divadle v Brně na sklonku minulého roku. Mnozí z nás si při té příležitosti vzpomněli na dobu před bezmála dvaceti lety, kdy jistý mladý muž pomáhal s organizací komorních matiné na nádvoří brněnského domu U Rudého vola – neboť studoval na JAMU obor hudební management. Jednou dokonce sám zazpíval – a my jsme tehdy zůstali v údivu nad krásou jeho hlasu a přirozenou muzikálností. Za pár týdnů odjel Pavel Černoch účinkovat do opery na Sardinii.

Do Itálie se pak pravidelně vracel za dalším hudebním vzděláním. Studoval totiž operní zpěv soukromě u italského mistra Paola De Napoli ve Florencii. Svůj jevištní debut v České republice Pavel Černoch absolvoval v roce 1998 v Mozartově Kouzelné flétně na scéně brněnské Janáčkovy opery. Následovala vystoupení v Národním divadle v Praze, Lotyšské národní opeře v Rize, Vídeňské Volksoper, Grazu, Athénách, Helsinkách, Seville, Varšavě a dalších.

Dnes patří Pavel Černoch k vyhledávaným pěvcům renomovaných operních domů. S mimořádnou schopností a cílevědomostí dokáže v poměrně krátké době „vstřebat“ dominantní role klasického operního repertoáru. Na scéně uplatňuje svůj šarm a emoce, jakmile však spadne opona, stává se opět moderním velmi racionálně uvažujícím mužem.

03562621.jpeg

Od roku 2009 je stálým hostem předních evropských operních domů: Berlínská Státní opera, Státní opera v Mnichově a v Hamburku, Opera ve Stuttgartu, Opera Bastille v Paříži, Teatro Real v Madridu, Opera la Monnaie v Brusellu , kde se představil v rolích světového i českého operního repertoáru - Alfredo, Rodolfo, Pinkerton, Faust (Gounod, Berlioz), Lenskij, Vademon (Iolanta P. I. Čajkovského), Števa, Boris, Princ (Rusalka), Jeník a další.

Na scéně proslulé milánské opery La Scala vytvořil roli Lykova v Korzakovově Carské nevěstě pod vedením Daniela Berenboima, Sir Simon Rattle si ho vybral jako Borise do Káti Kabanové. V této roli se představí i publiku v Londýně a New Yorku. O jeho vztahu k Janáčkovi svědčí sám o sobě fakt, že má v repertoáru všechny jeho velké tenorové operní role.

Pavel Černoch se v posledních dvou letech začal etablovat i na zámořských scénách a koncertních pódiích. Svůj americký debut absolvoval společně s Boston Symphony Orchestra a jejím šéfdirigentem Andrisem Nelsonsem.

V budoucnu se mj. setká na scéně pařížské opery Bastille v roli Lenského s Annou Netrebko. „Bude to určitě zajímavá zkušenost. Nicméně není to moje první setkání s touto pěvkyní. Řekl bych, že má velmi otevřenou, přímočarou povahu, což usnadňuje kolegiální komunikaci,“ dodává Pavel Černoch.

V nejbližší době ho čeká například spolupráce s dirigentem Johnem Eliotem Gardinerem. „Nesmírně se na to těším. Pan Gardiner je dirigent, s nímž jsem našel mimořádně společnou „notu“. Možná, že je to v jeho anglické povaze: vždycky přesně ví, co chce, je naprosto korektní, příjemný v jednání, přátelský. Mám někdy dojem, že tyto vlastnosti do sebe vstřebal v Británii i Jakub Hrůša. Když už jsme u těch hezkých očekávání, těším se taky na zahajovací koncert České filharmonie v září tohoto roku, kdy budu zpívat tenorový part v Mahlerově Písni o zemi pod taktovkou Jiřího Bělohlávka.“

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.