Osudy scénografa Petra Matáska

29. říjen 2012

Petr Matásek je významný český scénograf a vysokoškolský pedagog, je autorem více než 120 výprav loutkových, činoherních a operních inscenací.

Patří ke generaci českých loutkářských výtvarníků, která od 60. let zaváděla do loutkového divadla nové, antiiluzivní postupy: kombinace akce loutky a živého herce, obnažené materiály, autentické předměty, proměnlivé metaforické významy neutrálního objektu.

Narodil se v roce 1944 v Praze na Žižkově a právě estetika žižkovské periferie, kde se ohrady a vrakoviště prolínají s přírodou, silně ovlivnila Matáskovo budoucí výtvarné směřování. Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze a poté loutkářskou katedru Divadelní fakulty Akademie múzických umění.

V letech 1968-74 působil v plzeňském Divadle Alfa, poté se na čtvrt století stal scénografem královéhradeckého divadla DRAK, pro které vytvořil scénografie k úspěšným inscenacím, jako byly Popelka, Šípková Růženka, Prodaná nevěsta, Kráska a zvíře a mnoha dalším. Za svoji tvorbu získal několik cen, mimo jiné i Cenu Alfréda Radoka 2001 za zpracování Marlowovy hry Tragická historie o doktoru Faustovi v Divadle Komedie.

Od roku 1990 je pedagogem na katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU a profesorem loutkové scénografie. Pravidelně vede scénografické workshopy v zahraničí, pracovně pobýval např. v Dánsku, na Islandu, ve Francii, Austrálii, , Indii, USA, Kanadě, Japonsku a dalších zemích. Pětidílné osudy natočila Marina Feltlová, technická spolupráce Ladislav Reich.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.