OST-RA-VAR! Ostravská divadla pro náročného diváka
Ostrava hostila stovky divadelních odborníků na 22. ročníku festivalu OST-RA-VAR. Ten je tradičně určený studentům divadelních oborů vysokých škol, jejich pedagogům, manažerům divadel a divadelním kritikům.
Na festivalu OST-RA-VAR se v hlavním programu prezentovala tato divadla - Národní divadlo moravskoslezské, Komorní scéna Aréna, Divadlo Petra Bezruče a Divadlo Mír, v takzvaném OFF programu – Stará aréna a Absintový klub Les. Cílem je představit odborné veřejnosti to nejlepší z repertoáru ostravských divadel. OST-RAV-AR je v podstatě důmyslná forma self proma. S tímto nápadem v roce 1997 přišli Marek Pivovar a Alice Tausiková společně s režiséry Jurajem Deákem a Radovanem Lipusem. Podle dramaturgyně činohry Národního divadla moravskoslezského Sylvie Vůjtkové se tento model i po dvaadvaceti letech osvědčuje.
„Národní“ je ambice!
Co se titulů týče, ostravská divadla si podle slov dramaturgů „do zelí“ nelezou, každé se soustředí na jiný typ repertoáru i jeho provedení.
Národní divadlo moravskoslezské zajišťuje program pro tři divadelní scény – Divadlo Antonína Dvořáka, Divadlo Jiřího Myrona a nově pro komorní Divadlo 12. „Slovo národní v názvu naší velké ostravské scény znamená především ambici. Jsme divadlo, které je zřizováno a tudíž i dotováno městem. Je to určitý druh schizofrenie, pokud tedy použiju takto expresivní výraz. Nicméně tento pocit nás motivuje přesáhnout rámec toho, jak je obecně vnímáno městské divadlo. Pokoušíme se o vytvoření dramaturgie, která má ambici být v něčem zásadnější a hlubší,“ dodává k názvu své domovské scény dramaturg Adam Gold
Oficiální scéna a underground si v Ostravě rozumějí
Novým šéfem činohry Národního divadla moravskoslezského se od 1. ledna letošního roku stal herec a režisér Vojtěch Štěpánek. Do roku 2016 působil v Praze jako ředitel souboru Divadlo Company.cz v Divadle Komedie, poté fungoval na volné noze. „Ostravský divák je informovaný divák, který zná dobře ostravskou scénu, který viděl desítky zdejších představení a dosáhnout takového divácké okruhu trvá mnoho let. A mým cílem je, aby takoví diváci Národnímu divadlu moravskoslezskému nezmizeli, ale aby spíše přibývali,“ vysvětluje.
Na OST-RA-VARu se Vojtěch Štěpánek představil také jako herec v představení Slávek Novák, aneb příběh opravdového herce, který se opravdu stal, které uvádí zdejší undergroundová scéna Absintový klub Les. „V Lese se setkávají básníci a spisovatelé, akademici a taky divadelníci. Je to pro mě přirozené prostředí. Je to prostor, kde mohou ostravští umělci z jakéhosi přetlaku tvořit, co se jim zamane. Netrpí to ambicí, že se musí neustále něco vytvářet. Takže spontánně vznikne nápad a my si řekneme, že do roka ho zrealizujeme. Pak se tak skutečně stane a je to z čiré radosti.“
Každý originál, všichni Bezruči
Mezi výrazné reprezentanty ostravské divadelní scény bezesporu patří i Divadlo Petra Bezruče. Zaměřuje se jak na moderní ztvárnění klasických děl, tak na objevování a vytváření prostoru pro nová dramatická díla, dramatizace a převádění „kultovních“ děl literatury nebo filmu na jeviště. V roce 2015 se stala uměleckou šéfkou Divadla Petra Bezruče Janka Ryšánek Schmiedtová.
Letošní sezonu zaštítili mottem Každý originál, všichni Bezruči. „Toto motto reaguje na celospolečenský trend, kdy si neustále říkáme, v čem jsme rozdílní, proč jsme rozdílní a že každý člověk je osobnost. Což je velká lež. Každý je samozřejmě originál a velmi specifický, ale každý nemůže být osobnost. A hlavně být osobnost vždy neznamená jen to pozitivní. A jelikož se pořád poukazuje na rozdílnost, tak se zapomíná na to, co nás spojuje. Jedním z hlavních pilířů divadla je to, že i když jsme rozdílní, tak se tam každý večer sejdeme a prožijeme společný příběh. Příběh a katarze nás spojí,“ říká Schmiedtová.
V Ostravě se dělá poctivé divadlo
„V Ostravě se dělá poctivé divadlo,“ dodává Tomáš Vůjtek, kmenový dramaturg a dramatik Komorní scény Aréna a taky výborný znalec ostravské divadelní scény. „Z velké části je to herecké divadlo, teď tedy mluvím hlavně za Komorní scénu Aréna. A to, co mě nejvíc fascinuje na Ostravě, jsou krásné vztahy mezi divadly. Což znamená, že se lidé napříč divadly spolu přátelí a spolu také vytváří divadlo. Každoročně děláme Pašijové hry v Absintovém klubu Les, kde se na jevišti i v hledišti sejde celá divadelní Ostrava.“
Celé ArtCafé z festivalu OST-RA-VAR včetně hudby od francouzsko-libanonského jazzmana Ibrahima Maaloufa, kterou vybrala Eliška Vidomus, si můžete poslechnout zde:
Související
-
Inscenace Hotel Bezruč?! je ostravský bermudský trojúhelník
Fragmenty sedmi inscenací, které jsou neodmyslitelně spjaty s ostravským Divadlem Petra Bezruče, nyní představuje site specific projekt Hotel Bezruč?!.
-
Tragická groteska Dmitrije Šostakoviče aneb Lady Macbeth Mcenského újezdu
V Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě byla premiéra inscenace Šostakovičovy nejúspěšnější opery 8. března a do podzimu je na programu Národního divadla moravskoslezského.
-
Ostrava bude vždycky jiná. A to je dobře. Víc bílých domů na tom nic nezmění
Nikdy nebudeme klasické město, které postupně roste od svého historického středu. Vždycky tu hlavní roli hrála drsná práce.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.