Olivier Latry: Bach To The Future

29. duben 2020

Nová deska francouzského varhaníka, která byla natočena v chrámu Notre Dame v Paříži krátce před loňským tragickým požárem. Poslechněte si recenzi Dity Hradecké.

(…) Kompozice Johanna Sebastiana Bacha jsou totiž nadčasové, transcendentální, obsahují spousty mimohudebních významů, najdeme v nich biblické symboly i matematické hříčky. A proto podle mého názoru a mínění mnohých, Bachovi nemůže uškodit, hrajeme-li ho na nástroje, které v jeho době ještě neexistovaly. Totéž východisko zvolil Olivier Latry. Své album věnované Bachovi natočil na nástroj z dílny proslulého Aristida Cavallié-Colla, který byl inaugurován v roce 1868, tedy více než sto let po Bachově smrti, v době, která měla svou zcela jinou zvukovou estetiku a ucho posluchače již přivyklo lecjakým extravagancím romantismu. (…)

(…) Olivier Latry v bookletu uvažuje nad otázkou autenticity, zásadní je pro něj zachovat „ducha i literu“ této hudby, nikoli ale způsobem, který se snaží minulost „rekonstruovat“. Latry nejen že zná dokonale možnosti nástroje, ale nebojí se využít všech prostředků, jaké má k dispozici, byť znějí často překvapivě, leckdy až šokují, ale rozhodně nenudí. Bohatství barev, které z nástroje vyluzuje, činí z barokních opusů až filmové dobrodružství. Varhaník se inspiroval nejen originálním notovým zápisem, ale také úpravami a transkripcemi, které vznikly v 19. a 20. století. A tak slyšíme něžná diminuenda i bouřící plénum. To vše v dokonalé gradaci. (…)

Nahrávka vyšla u vydavatelství La Dolce Volta.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.