Kabeláč, Kaprálová nebo Haas. Kdo jsou skladatelé, které zastiňují naši hudební velikáni?
Rok české hudby se blíží ke konci. Připomínali jsme v něm především výročí velkých skladatelů Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka nebo Bedřicha Smetany. Kdo jsou ale skladatelé, kteří trochu stojí v pozadí? To odhalil pětidílný seriál Skladatelé ve stínu, který s výraznými osobnostmi české hudby připravil reportér Johann Foss.
Starší bratr slavného herce Huga Haase a jeden z nejperspektivnějších studentů Leoše Janáčka – Pavel Haas. Národní divadlo Moravskoslezské nastudovalo v nynější sezoně jeho jedinou a zřídka uváděnou operu Šarlatán. V prvním díle seriálu o opeře a skladateli, který zemřel tragicky při holokaustu, vyprávěl dirigent a autor hudebního nastudování Jakub Klecker.
Další díl náleží třetímu největšímu symfonikovi české hudby, který ve svém díle definoval odpor vůči totalitním režimům – Miloslavu Kabeláčovi. Do povědomí se ale vrací díky usilovné práci dirigenta Marka Ivanoviće, který v seriálu promluvil o skladatelově nejvýraznější skladbě Mysterium času.
Třetí díl seriálu nás vrací opět do Brna, kde se stejně jako Pavel Haas narodila hudební skladatelka, klavíristka a dirigentka Vítězslava Kaprálová. Podobně jako Haas se ale dožila velmi nízkého věku. I přesto zvládla vytvořit rozsáhlé komorní i orchestrální dílo, které se postupně dostává na programy koncertů i do povědomí obecenstva. Zásluhu na tom má i česká dirigentka žijící ve Švýcarsku Olga Machoňová Pavlů.
Student Miloslava Kabeláče a schopný tvůrce pro pěvecké sbory a dechové orchestry. O osobních vzpomínkách na skladatele Zdeňka Lukáše hovořil ve čtvrtém díle seriálu šéfdirigent Hudby hradní stráže a Policie České republiky Václav Blahunek, který jeho orchestr s Lukášem pojilo pevné pouto.
Zatímco Miloslav Kabeláč popisoval ve svých skladbách nástup komunistického režimu v Československu, Petr Eben už měl možnost oslavit ve své hudbě jeho pád. Ačkoliv je jedním z nejhranějších českých skladatelů druhé poloviny 20. století, známé jsou především jeho varhanní skladby. O Ebenových neméně výrazných sborových kompozicích v posledním díle promluvil Lukáš Vasilek, hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru.
Související
-
Ženy v čele velkých orchestrů jsou jen otázkou času. Kojila jsem i při premiéře, říká dirigentka
Saša Michailidis se ptá dirigentky, hudební skladatelky a pedagožky Miriam Němcové a dirigentky, sbormistryně Anny Novotné-Peškové.
-
České stopy v Metropolitní opeře v New Yorku
Metropolitní opera v New Yorku patří mezi nejvýznamnější světové kulturní instituce svého druhu. Již 140 let si pečlivě střeží své prvenství mezi americkými operními domy.
-
Ženská síla před orchestrem. Nahrávky čtrnácti předních dirigentek z celého světa
V Poledních koncertech tentokrát zazní hudba pod taktovkou žen. Sedmidílná série představí 14 dirigentek současného světa klasické hudby a opery.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.