Staří mistři ve Schwarzenberském paláci II. Poznejte příběhy mistrovských děl renesance a baroka
Zdánlivě ideální pár. Jan Kupecký: Vlastní podobizna s portrétem manželky, 1711
V osmé části 2. série cyklu o mistrovských dílech Marius Winzeler, autor a kurátor expozice Staří mistři Národní galerie v Praze, vypráví o obrazu českého barokního malíře. Spolupráce na textu Ivan Hartmann.
Kupecký pocházel z tkalcovské rodiny, která se hlásila k českobratrskému vyznání, a proto byla nucena v období rekatolizace opustit domov a emigrovat do Horních Uher, na území dnešního Slovenska, kde Jan v roce 1666 přišel v Pezinku na svět. Od útlého věku byl tvrdohlavý a nekompromisní, v patnácti letech se vydal na uměleckou dráhu. Po letech učení v Holíči v Horních Uhrách a ve Vídni využil příležitosti odcestovat do Itálie, kde se z produktivního malíře, pyšnícího se tím, že za jeden den velmi rychle namaloval devět papežských hlav, vypracoval na velmi vyhledávaného portrétistu.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.