Stejná válka stokrát jinak. O překrucování válečných událostí ve filmu napříč režimy

Válka a český film II. – 1948-1960

Doba tuhého komunismu, antisemitismu, tvrdé cenzury a nesvobody. Aspoň trochu zajímavé filmy začínaly vznikat až ve druhé polovině padesátých let, kdy nastalo (krátké) uvolnění, sem tam se objevila psychologická dramata se zaměřením na nitro člověka.

Jeden příklad za všechny: film Romeo, Julie a tma režiséra Jiřího Weisse. Tvůrce pocházel z židovské rodiny, a za svůj život dvakrát emigroval. Poprvé před fašisty, podruhé před komunisty po okupaci Československa Sovětskou armádou.

Logo

Snímek vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy Jana Otčenáška. Hlavními hrdiny jsou dva mladí lidé, jednou z nich je židovská dívka, která se schovává na půdě žižkovského domu. Ve filmu se ale nesmí jmenovat Ester, tohle jméno zní hodně židovsky, a oproti předloze chybí ve filmu mnoho židovských motivů. „Tehdejší komunistická antisemitská cenzura zachovávala jakousi kontinuitu s fašistickým Protektorátem,“ upozorňuje filmový historik, ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. 

Doplňme ještě další dva Weissovy válečné filmy z tohoto období. V roce 1950 vznikl dnes už právem zapomenutý Poslední výstřel, odehrávající se v posledních dnech války ve Vítkovických železárnách, v roce 1956 Hra o život, obrázek života v Protektorátu Čechy a Morava v roce 1941.  

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.