Eseje Jiřího Daníčka

1. srpen 2018

Cestopisné črty básníka a redaktora měsíčníku Roš chodeš poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

V textu Na jih do severní Itálie píše Jiří Daníček o svém putování po stopách Johanna Wolganga Goetha a Franze Kafky na Lago di Garda a do Verony. Oba spisovatelé měli pro Itálii pozorný a vnímavý pohled a oba tam zažili okamžiky, které patřily k těm nejlepším z jejich životů.

Črta s názvem Šest šestin a tři ghetta na laguně aneb Pozemské Benátky sleduje otisky židovské kultury ve městě na laguně. Vždyť v Benátkách se od počátku mísily vlivy Západu a Východu a vedle Benátčanů tu žily i početné skupiny Řeků, Dalmatinců, Němců, Arménů, Turků a od roku 945 také Židů.

Střední Evropa u břehu moře, text třetí, nás přivádí na místa, kde se střední Evropa řízením osudu ocitla na břehu Středozemního moře, tedy v italském Terstu. Ten patříval do habsburské monarchie. Jiří Daníček tam putuje nejen po nostalgických místech spojených s mocnářstvím, ale také po stopách italských spisovatelů a památkách židovské kultury – včetně jednoho výletu do Cividale del Friuli.

  • Na jih do severní Itálie
    Z autorova rukopisu připravil: Miloš Doležal
    Účinkuje: Lukáš Homola
    Režie: Martina Schlegelová

  • Šest šestin a tři ghetta na laguně aneb Pozemské Benátky
    Z autorova rukopisu připravil: Miloš Doležal
    Účinkuje: Michal Pavlata
    Režie: Vlado Rusko

  • Střední Evropa u břehu moře
    Z autorova rukopisu připravil: Miloš Doležal
    Účinkuje: Jan Vlasák
    Režie: Jaroslav Kodeš
autor: Miloš Doležal
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    mujRozhlas

    –  audiosvět Českého rozhlasu na jednom místě

    Nejnovější hry a četba

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.