Kryptogramy, které zrcadlí okolní svět s jeho post pravdami
„Evangelium postpravdy“ - tak se jmenuje nová výstava malíře Luďka Rathouského. Autor se řadu let inspiruje středověkou deskovou malbou a jejím specifickým tvaroslovím a ornamentikou. Do svých obrazů ale zašifrovává i své zkušenosti z okolního světa.
Malíř Luděk Rathouský už řadu let vytváří cyklus obrazů inspirovaných středověkými deskovými obrazy mistrů působících na území Čech ve 14. a 15. století. Platí to i o většině obrazů, které právě představuje na své výstavě nazvané „Evangelium postpravdy“ v Galerii kritiků v Paláci Adria v Jungmannově ulici v Praze.
Luděk Rathouský (*1975) se kromě vlastní umělecké tvorby věnuje i skupinové práci - je zakládajícím členem umělecké skupiny Rafani. Jako pedagog působí na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně. Zabývá se také kurátorskou činností v projektu Galerie Luxfer v České Skalici.
Gotické deskové malby jsou pro něj přitažlivé ze dvou důvodů: „Jednak jsou to nejstarší malířské počiny v tomto regionu, jednak deskové malby vznikaly v období, kdy jsme se z intelektuální periferie dostali blízko k centru, ke středu vzniku společenských hodnot,“ říká Luděk Rathouský.
Divák si může všimnout, že namísto figur jsou na obrazech geometrické kontrukce. „Souvisí to mojí snahou zbavit se slovesnosti v obrazech, tedy zbavit se mnou používané figurace,“ vysvětluje autor.
Historičtější část výstavy uvádějí dětské portréty, které jsou zpracovány v ikonografickém smyslu. „Cyklus nazývám Postinterneti, jedná se o jednoduché centrální portréty děti. Mají na sobě trička, na kterých jsou zobrazeny sociální sítě a internetové obchody. Pozorný divák v tom může najít nějaké vzkazy, zprávy, i když to na první pohled nevypadá,“ doplňuje Luděk Rathouský.
Výstavu můžete vidět v Galerii kritiků do 1. října.