Nikol Bóková. Nemusí mě trápit, když něco zahraji jinak

13. září 2018

Jazzem dotčenou tvorbu klavíristky Nikol Bókové ovlivnilo vítězství v Mezinárodní klavírní soutěži Vítězslava Nováka v roce 2015. Díky ní poznala tvorbu Oskara Nedbala a rozhodla se, jakožto historicky první interpret, postupně nahrát kompletní Nedbalovo klavírní dílo pro Český rozhlas.  

V dubnu 2018 Nikol Bóková natočila čtyři vlastní autorské skladby, a to rovnou s jedněmi z nejvýraznějších osobností nastupující generace českého jazzu, kontrabasistou Martinem Kociánem a bubeníkem Michałem Wierzgońem.

O své tvorbě říká: „Autorské skladby mi dávají určitý druh svobody. Necítím tak silnou zodpovědnost, kterou prožívám při hraní děl jiných autorů. Nemusí mě trápit, když něco zahraju jinak, než je zapsáno. Na druhou stranu, i k téže klasické skladbě občas přistupuju odlišně, co se detailů či koncepce týče. Což se může odvíjet například od aktuální inspirace, nebo třeba od momentálního stavu mysli, která umí nahlížet v různých okamžicích do různých rovin díla. Kdežto pokud si vypíšu do not své skladby, mám často neměnnou interpretační představu. Jsem sice následně kritická a leccos bych měnila a vylepšovala, zároveň ale beru tyto výtvory jako záznam aktuálního já, které formuje zřetelné interpretační záměry a projevy. Zatím ale soudím z poměrně krátkodobé zkušenosti.

Své skladby bych označila vlastně jako 'písničky', ve kterých můžu bezprostředně vyjádřit příběh. Oproti klasice to vlastně vnímám jako přímočařejší a v jistém smyslu jednodušší vyjádření svých vlastních emocí. A necítím potřebu zařazovat se do určitého žánru. Možná je něco takového vlastně zbytečné“.

Zleva: Nikol Bóková, Martn Kocián, Michał Wierzgoń

Nikol Bóková se neváže jazzovými pravidly a schématy. Skladby zapisuje vlastním originálním způsobem, kdy notový záznam klade důraz na harmonické funkce, případně intervaly a významné melodické prvky nebo jsou skladby kompletně vypsány klasickým způsobem. Zápis vyžaduje dostatečně pozorné a empatické spoluhráče, kteří chápou záměr autorky. A ty Nikol našla nejen při nahrávání zmíněných skladeb pro trio. Zlomový okamžik, kdy oslovila někoho ke spolupráci na autorských skladbách, pro ni vlastně nastal už o rok dříve, v květnu 2017. Tehdy v duu s kontrabasistou Jurajem Valenčíkem natočila první čtveřici svých autorských skladeb. Od té doby si rozšiřuje své tvůrčí obzory a hledá ideální roviny své vlastní hudební řeči v projektech různorodého charakteru.

V Noční vlně jazzu 7. září 2018 uslyšíte všechny dosavadní nahrávky zmíněného tria i dua. Kromě toho si v pořadu můžeme poslechnout také sólové skladby v podání Nikol Bókové. Nabídneme několikadílnou autorskou hudební koláž Follow a také dvojice skladeb Pauli í Sandagerdiho, autora z Faerských ostrovů. Právě na tomto souostroví v Atlantském oceánu Nikol Bóková ráda opakovaně koncertuje a prezentuje projekty spojující hudbu s vizuální tvorbou.    

Říká, že chce každou skladbu jiného autora pochopit co nejlépe, a to tak, jako by ji sama napsala. Autorské skladby Nikol Bókové zase umožňují, aby více čerpala bezprostředně ze sebe sama a svoji vnitřní zpověď tlumočila posluchačům.

autor: Max Wittmann ml.
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.