Nechceme se vykrádat a vézt se na vlně poznaného, jsme otevřeni návrhům. Martin Myšička vede DD

9. leden 2017
03777396.jpeg

Od 1. ledna 2017 se novým uměleckým šéfem Dejvického divadla stal dlouholetý člen souboru, herec Martin Myšička. Absolvent činoherního herectví na pražské DAMU a Matematicko-fyzikální fakulty v oboru subnukleární fyziky hrál už během studií například v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V Dejvickém divadle působí od roku 1997.

V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli Knížete Myškina v dramatu Idiot v režii Ondřeje Zajíce. Kromě herectví se občas věnuje i režii. V Dejvickém divadle nastudoval v roce 2009 inscenaci Joea Penhalla Krajina se zbraní, koncem loňského roku režíroval hru Theodora Holmana Interview. Funkci uměleckého šéfa v Dejvickém divadle po osmnáct let zastával herec a režisér Miroslav Krobot. V roce 2014 ho vystřídal režisér Michal Vajdička. K přijetí funkce uměleckého šéfa byl Martin Myšička vyzván celým souborem: „Když jsme se jako soubor scházeli, tak se ukazovalo, že to zadání, koho oslovit, je téměř neřešitelná otázka, protože na jednu stranu jsme chtěli, aby přišel někdo, kdo přinese nějaké nové impulzy a inspirace, ale zároveň aby se nebouralo to, co je. Tak to všechno spělo k tomu, že radši než to uspěchat, že vznikne jakási překlenovací umělecká vícečlenná rada.“ Ale nakonec přišel Ivan Trojan s nápadem, aby se šéfem souboru stal právě Martin Myšička.

03777394.jpeg
Petr Zelenka: Dabing Street

Skloubit hraní a šéfováníJak je možné uplatnit se v několika pozicích, v hraní i filmování, to podle Martina Myšičky ukáže čas: „Nechci přestat hrát, i když je jasné, že třeba možná v divadle budu mít o něco méně představení, to ukáže čas. Do jisté míry mi vyšlapal cestičku už i Mirek Krobot, protože on sám byl dlouholetým uměleckým šéfem, velmi úspěšným, on sám potom začal hrát, a to nejenom v divadle, ale i ve filmu, a nějakým způsobem to zvládal a zároveň ukázal, že to lze být v souboru šéf i kolega herec.“

03777395.jpeg
William Shakespeare: Zimní pohádka

„Spíš bych mluvil o principech než o tom, co kdo konkrétně přinesl,“ zvažuje Martin Myšička své postavení, „hodně jsou to myšlenky, které zosobňoval Mirek Krobot, a to že toto je divadlo herecké, že každý člen souboru je svébytná osobnost schopná být součástí organismu, že se nechceme opakovat, že chceme hledat nové impulsy, nebát se experimentu, dělat takové úkoly, které i nás obohatí, přizvat zajímavé hosty k režijní nebo i herecké práci. Dělat divadlo takové, které by diváka inspirovalo, které by ho povzneslo a mohl by se i třeba něco dozvědět. Asi mě nepřitahuje hrát jenom o černém zmaru, ale rád bych, aby představení měla nějakou naději.“