Nechceme dělat intelektuální hudbu. Soul-funk-jazzová formace The Track Inspection chystá letos debut

1. únor 2020

Projekt pianisty a varhaníka Jana Andra nazvaný The Track Inspection se představil na loňském festivalu United Islands of Prague a hned si vysloužil titul soul-funk-jazzový objev roku. Andr se se svou šestičlennou partou pustil do energičtější podoby jazzu, v níž propojuje tradici s žánry jako funk nebo soul. Inspirací mu byla newyorská klubová scéna. V roce 2020 plánují vydat své debutové album.

The Track Inspection

Kombinace hammondového tria a tříčlenné dechové sekce dělá z The Track Inspection na české scéně ojedinělou formaci, jejíž repertoár tvoří převážně originální skladby členů kapely. „Nejprve jsem si potřeboval uvědomit, že nechci udělat kapelu, která už tady existuje. Lákalo mě udělat něco, co má ještě hutnější zvuk, a kde je možnost větší proaranžovanosti kompozic. Proto jsem místo jednoho dechového nástroje zvolil tři,“ prozrazuje Andr v ArtCafé. Na trumpetu hraje v The Track Inspection Miroslav Hloucal, na saxofon Petr Kalfus a na pozoun Richard Šanda.

Lidské vazby jsou pro mě důležité.
Jan Andr

Jan Andr má za sebou coby pianista několik zásadních zkušeností, ať už jako jazzový či gospelový hráč, nebo z oblasti popu, kdy měl možnost hrát pro vyprodanou arénu s kapacitou osmnáct tisíc návštěvníků.

V projektu The Track Inspection je svým pánem a cítí se svobodně. Proto do své kapely přizval muzikanty, které dobře zná a ví, že se mu s nimi dobře spolupracuje.

Čtěte také

„Lidské vazby jsou pro mě hodně důležité. Kromě toho, že jsou to dobří hráčí, je pro mě důležité, abych se na ně mohl spolehnout,“ vysvětluje Andr.

Blíží se debut

V polovině dubna budou nahrávat debutovou desku, kterou plánují vydat do konce roku 2020. „Je to v zásadě první deska jakožto autorská, o kterou se starám a pod níž se doufám budu moci podepsat,“ uvádí s humorem Andr. „Naše harmonické postupy nejsou nijak komplikované, a v tomhle duchu se snažím kapelu vést. Aby ta hudba byla stravitelné pro běžné posluchače. Nechceme dělat intelektuální hudbu.“

Skladby v rytmu kroků

Jan Andr s lišáckým úsměvem na rtech ve vysílání prozradil, jak k němu hudební nápady přicházejí. „Moje skladby píše sám život. Často mě něco napadne na ulici, protože jdu v nějakém tempu a rytmu. Nejdřív si uvědomím, v jakém hudebním stylu bych onu písničku chtěl napsat a odpíchnu se pak většinou z basové linky, co mě napadne při cvičení, nebo se jen tak objeví v hlavě,“ říká muzikant.

Skládat hudbu je přirozenou životní potřebou

Skládat hudbu je stejně tak přirozené i pro další členy kapely. „Když jsem začal hrát na kytaru, tak mi s prvním akordem, co jsem se naučil, přišlo úplně přirozené něco hned skládat. Je to životní potřeba,“ prozrazuje na sebe kytarista Kirill Yakovlev, další z členů formace. Podobně na tom je i bubeník Tomáš Hobzek: „Víc než etudy mě bavilo jen tak si hrát svoje tóny a harmonie.“

Poslechněte si celé ArtCafé s hudebním výběrem Michala Pařízka, který se zaměřil na největší showcase festival v Evropě Eurosonic Noorderslag.

Spustit audio

Související