Nebohá paní Pomsta
Jihokorejský režisér Park Chan-wook přichází s posledním dílem volné trilogie o pomstě. První díl, Sympathy for Mr. Vengeance se v české distribuci neobjevil, druhý díl nazvaný Old Boy měl premiéru vloni na jaře a filmoví fanoušci pěli ódy. Potemnělý příběh o muži, který se po patnáctiletém věznění mstí, aby nakonec zničil sám sebe, nesl typické znaky asijského filmu: stylovou vybroušenost, podmanivou vizualitu, téměř archetypální příběh i scény expresivního násilí, překvapivě podbarveného Vivaldiho hudbou.
S tématem pomsty vedoucí k (sebe)destrukci přichází i v Nebohé paní Pomstě (Sympathy for Lady Vengeance). Andělsky krásná Lee Geum-ja právě opouští vězení, v němž si odseděla 13 let za únos a vraždu malého chlapce. Že věci nejsou, čím se zdají být, naznačuje už zběsilá scéna policejní rekonstrukce - hlavní hrdinka tápe, protože má předvést zločin, který nespáchala. Po svém návratu na svobodu žije pro jedinou věc - chce najít skutečného vraha a pomstít se. Tohle všechno se ale díky roztříštěné struktuře vyprávění, v níž se střídají místa i časové roviny, před divákem odhaluje jen pozvolna.
Zpočátku nevíme, zda sleduje mystický příběh o tajemné vězenkyni, která vraždí stejně samozřejmě jako páchá dobro, jestli je hlavní motivem hledání vztahu ke ztracené dceři, nebo touha dojít odpuštění a očistit se. Jednotlivé motivy tvoří hustou pastu, která nedrží moc pohromadě a paní Pomsta tak ztrácí dech. Přechody a střihy jakoby postrádaly logiku a smysl a minimálně první část filmu působí nepřehledně a zmateně. Téma pomsty je silné samo o sobě, Park ho ale ještě obkresluje ornamenty v podobě adoptivních rodičů a bizarních sexuálních praktik - rozmělňuje ho a zároveň obohacuje o černý humor hraničící s absurditou.
Samotná pomsta, provedena korejsky rafinovaným způsobem, je balancováním mezi fraškou (rodiče mrtvých dětí žádají zpět výkupné a na papírky píší čísla svých účtů) a morálním dilematem, které právo na pomstu problematizuje. Lee Geum-ja dospěje k cíli, o němž snila 13 let, ale místo vykoupení přichází sebedestrukce a izolace.
Chan-wook i v závěru své trilogie klade důraz na silnou vizualitu, ale všechnu pozornost na sebe strhává Lee Yeong-ae v hlavní roli. Podmanivě krásná, s rudými stíny na víčkách ("...abych nevypadala tak laskavě...") představuje ženu, jejíž život je nejspíš definitivně rozvrácen - a ona se přesto dokázala uchovat částečně nedotčená. Její "paní Pomsta" je skutečně nebohá - s obličejem zabořeným v talíři se sýrem tofu, symbolem čistoty a odpuštění. Z nebe se snášejí sněhové vločky, ale čas vrátit nelze. Katarze se nekoná.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash-trailer), stránky distributora
Nebohá paní Pomsta (Sympathy for Lady Vengeance, 2005), Jižní Korea, thriller, 112 minut
Režie: Park Chan-wook, scénář: Park Chan-wook, Jeong Seo-Gyeong, vizuální efekty: Lee Jeon-hyeong
Hrají: Lee Yeong-ae, Choi Min-silk, Kim Bu-seon, Anne Cordiner.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.