Masterclass i online projekce. Centre Pompidou uvádí retrospektivu Heleny Třeštíkové

23. leden 2021

„Jedná se o největší retrospektivu filmů Heleny Třeštíkové, která se uskuteční mimo Českou republiku, “ říká vedoucí filmového programu v knihovně Centre Pompidou. Ve Francii uvedou třeba i snímek Zázrak, který režisérka točila ještě během svých studií a na který navazuje celovečerní film Soukromý vesmír.

Vedoucí filmového programu Centre Pompidou Julien Farenc s plakátem retrospektivy Heleny Třeštíkové

„Helena Třeštíková je samozřejmě ve své zemi velmi známá. My jí chceme představit i francouzskému publiku. Do programu zařadili i části z cyklů Manželské etudy a Řekni mi něco o sobě. V té uvedou dva filmy – Milan a Martin. Jak Julien vypráví, chtěli na projekci Milana pozvat, film ale nakonec uvedou v online verzi. Díky projekcím několika snímků Heleny Třeštíkové, mohou francouzskému publiku představit i metodu tvorby a natáčení české režisérky. Podle Juliena Farenca se jedná o “metodu Třeštíkové”. 

„Snímky s naprosto jedinečnými osudy, které jsou pro naší retrospektivu takovou vlajkovou lodí, jsou portréty osobností – Katky, Reného, Marcely a Mallory. Jedná se o výjimečné příběhy a osudy,” říká Julien.

Logo

Projekce i Masterclass – online a zdarma

Retrospektivu v knihovně BpI (Bibliothèque publique d’information) v Centre Pompidou chystali už od loňského roku. Původně měla být uvedená v září, pak se ale čekalo na zlepšení zdravotních situace. „Když jsme viděli, že se podmínky nijak výrazně nezlepšují a Centre Pompidou se veřejnosti neotevře, rozhodli jsme se celý program přesunout na internet. Projekce jsou tak online a pro všechny zdarma. Výhodou je, že snímky mohou vidět lidé po celé Francii.” 

Stejně tak po přihlášení mohou všichni sledovat masterclasse s Helenou Třeštíkovou, kterou pořadatelé připravili na sobotní odpoledne. „Její snímky nám velmi poutavě ukazují vývoj jedné země. Ať už je to změna režimu nebo tržního hospodářství. Pro ní je historie jako zrcadlo. Postavy v jejích filmech se jakoby historií dívají sami na sebe,” vysvětluje Julien Farenc z BpI. Témata dokumentů jsou podle něj natolik univerzální, že jim porozumí všude na světě. I to je výhodou.

Spustit audio