Lubomír Brabec, kytarista

22. březen 2017

Lubomír Brabec patří k těm, kdo prosluli nejen jako skvělí interpreti, ale také v řadě dalších aktivit: sjíždí divokou vodu, věnuje se potápění, jezdí na koni, bruslí, závodí na plachetnicích a leze po horách.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Třikrát vyrazil do Antarktidy. K tomu pořádá vlastní cykly koncertů – v Praze a v Plzni a k nim ještě letní festival v jižních Čechách,- koncertuje sólově i s celou řadou mladých umělců, které zve do svých koncertních řad, natáčí pro různé firmy. Je držitelem medaile Za zásluhy v oblasti umění, nositelem diamantové desky Supraphonu za půl milionu prodaných nosičů a řady dalších ocenění. A všude ho provází kytara, dokonce i za oním polárním kruhem.

Shromažďuje také nahrávky legendárních kytaristů a před časem připravoval pro Vltavu rozsáhlý cyklus na toto téma.

03826847.jpeg

Návštěvníci Galerie Vinohradská a rozhlasoví posluchači vyslechli v jeho podání skladby Johna Dowlanda, Leopolda Silviuse Weisse a Fernando Sora, z nahrávek pak zněla Brabcova kytara v dílech Vivaldiho, Granadose a Hectora Villa-Lobose. Ze svého archivu pak nabídl i nahrávky legendárního Juliena Breama (u něhož studoval v Londýně na Royal Academy of Music a v Early Music Center) a jeho Consortu, a ještě německého loutnisty Lutze Kirschhofa.

Lubomír Brabec rád spolupracuje s dalšími interprety, a stále ho přitahuje i stará hudba. I když s oblibou říká: abychom byli v interpretaci autentičtí, museli bychom jezdit na koni, svítit loučemi, vařit na ohni a nesměli bychom se mýt.

Hovořil o rozdílu mezi loutnou a kytarou, o historii obou nástrojů a jejich stavbě a ladění. O Brabcově sólové kariéře bylo rozhodnuto laureátským titulem ve slavné pařížské kytarové soutěži, pořádané francouzským rozhlasem a televizí. Jako cenu dostal nástroj japonského mistra Masaru Kohna, který patřil mezi světovou nástrojářskou špičku. Později Masaru Kohna požádal ještě o jeden jeho nástroj: čekal na něj deset let a byl vyrobený přímo pro něho.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.