Kritici jsou jako sportovci, kteří nemají kde trénovat, říká filmový kritik Vít Schmarc
Dva kritici a jeden režisér se sešli, aby se zamysleli nad stavem české filmové kritiky. Kritického pohledu nebyl nakonec ušetřen ani samotný český film.
Jaký je význam filmové kritiky, která se potýká se záplavou názorových agregátorů, fanouškovských webů a již dlouho hloubených polarizovaných příkopů? Nad tímto tématem dali hlavy dohromady filmoví publicisté Vít Schmarc a Iva Přivřelová společně s filmovým režisérem Tomášem Pavlíčkem.
Filmová kritika již několik dekád prochází bouřlivými změnami, kdy se s nástupem internetu mění nároky na samotné kritické texty. Kritickou obec zároveň v čím dál větší míře doplňují filmoví plebejci, tedy fanoušci. Během pár kliků zjistíme procentuální výsledek skoro jakéhokoliv filmu. Filmy jsou na internetu pečlivě uspořádané do úhledných žebříčků a filmové recenze jsou spíše diváckým servisem, zda-li na film jít, nebo ne. Jak tyto změny zpětně ovlivňují žánr filmové kritiky?
Čeští kritici berou český film trošku jako – nechci říct přímo jako chráněnou dílnu... ale zkrátka na něj mají trochu jiná kritéria.
Iva Přivřelová
Čtěte také
Vít Schmarc upozorňuje: „S českou filmovou kritikou je to stejné jako se sportovcem, který nemá, kde trénovat.“ Iva Přivřelová podotýká: „Čeští kritici jsou jsou například shovívavější, protože jde o český film. Například můj kolega František Fuka je nadšený pokud v českém filmu je profesionální kamera a střih.”
Poptávka po delších a hloubavých textech postupně uvadá a stejně tak i prostor, kde by mohly být tyto texty publikovány. Hosté ArtCafé se shodují, že tu chybí i prostor pro dialog mezi umělcem a jeho kritikem. To se dílčím způsobem snaží napravit Sdružení českých filmových kritiků, v jehož výboru zasedá i publicistka Iva Přivřelová.
Tematickou hudbu vybral: Ondřej Bambas
Blýská se filmové kritice na lepší časy? Jaké je dnes poslání filmové kritiky? A dokáže ještě kritika objevovat nenápadné proudy českého filmu? Poslechněte si ArtCafé o filmové kritice, ve kterém zaznívá tematická hudba z výběru Ondřeje Bambase.
Související
-
Mám dobrou paměť, film si v hlavě dokážu přehrát i po třech dnech, říká filmový kritik Kamil Fila
Nedostatky tuzemských celovečerních filmů, kategorie „česká romantická komedie“, hranice komplimentu – to jsou témata Vizitky s Kamilem Filou.
-
To nejlepší z Berlinale 2020. Trojice filmových publicistů hodnotí berlínský festival
Debata o festivalu, který má nového programového ředitele Carla Chatriana v čele, novou soutěžní sekci Encounters a vítězný íránský film o trestu smrti.
-
Čelisti
60 minut dravého filmového lovu: horké novinky z filmového oceánu, hlavní filmová událost týdne i drobný plankton aktuálního filmového dění.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.