Kritici jsou jako sportovci, kteří nemají kde trénovat, říká filmový kritik Vít Schmarc

4. listopad 2020

Dva kritici a jeden režisér se sešli, aby se zamysleli nad stavem české filmové kritiky. Kritického pohledu nebyl nakonec ušetřen ani samotný český film.

Vít Schmarc, Iva Přivřelová a Tomáš Pavlíček diskutují s Ondřejem Šálkem o filmové kritice

Jaký je význam filmové kritiky, která se potýká se záplavou názorových agregátorů, fanouškovských webů a již dlouho hloubených polarizovaných příkopů? Nad tímto tématem dali hlavy dohromady filmoví publicisté Vít Schmarc a Iva Přivřelová společně s filmovým režisérem Tomášem Pavlíčkem.

Filmová kritika již několik dekád prochází bouřlivými změnami, kdy se s nástupem internetu mění nároky na samotné kritické texty. Kritickou obec zároveň v čím dál větší míře doplňují filmoví plebejci, tedy fanoušci. Během pár kliků zjistíme procentuální výsledek skoro jakéhokoliv filmu. Filmy jsou na internetu pečlivě uspořádané do úhledných žebříčků a filmové recenze jsou spíše diváckým servisem, zda-li na film jít, nebo ne. Jak tyto změny zpětně ovlivňují žánr filmové kritiky?

Čeští kritici berou český film trošku jako – nechci říct přímo jako chráněnou dílnu... ale zkrátka na něj mají trochu jiná kritéria.
Iva Přivřelová

Čtěte také

Vít Schmarc upozorňuje: „S českou filmovou kritikou je to stejné jako se sportovcem, který nemá, kde trénovat.“ Iva Přivřelová podotýká: „Čeští kritici jsou jsou například shovívavější, protože jde o český film. Například můj kolega František Fuka je nadšený pokud v českém filmu je profesionální kamera a střih.”

Poptávka po delších a hloubavých textech postupně uvadá a stejně tak i prostor, kde by mohly být tyto texty publikovány. Hosté ArtCafé se shodují, že tu chybí i prostor pro dialog mezi umělcem a jeho kritikem. To se dílčím způsobem snaží napravit Sdružení českých filmových kritiků, v jehož výboru zasedá i publicistka Iva Přivřelová.

Pořad připravil a moderoval: Ondřej Šálek
Tematickou hudbu vybral: Ondřej Bambas

Blýská se filmové kritice na lepší časy? Jaké je dnes poslání filmové kritiky? A dokáže ještě kritika objevovat nenápadné proudy českého filmu? Poslechněte si ArtCafé o filmové kritice, ve kterém zaznívá tematická hudba z výběru Ondřeje Bambase.

autor: Ondřej Šálek
Spustit audio

Související