Křehkost je výchozí i konečné stádium. Kateřina Vincourová zkoumá v Galerii Rudolfinum intimitu, tělesnost i vztahy
Stavím „klece“ a snažím se v nich zachytit ozvěny svých myšlenek, říká česká vizuální umělkyně Kateřina Vincourová. Autorka známá doma i v zahraničí především tvorbou objektů a instalací z atypických materiálů a předmětů denní potřeby, ve kterých s jemností sobě vlastní prozkoumává proměnlivost mezilidských i společenských vztahů, lidskou tělesnost nebo nuance prostoru. V pražské Galerii Rudolfinum teď diváky ve výstavě Skin Care vybízí k procházce subtilními „krajinami“.
„Sousloví Skin Care vidíme na všech kosmetických přípravcích. Jde o reklamní heslo, zároveň je ale velmi osobní. Pojí se s mými staršími pracemi, ve kterých jsem se vymezovala vůči konzumnímu světu, zároveň v sobě ale obsahuje vztah k tělu a intimitu,“ odpovídá umělkyně na otázku, co ji inspirovalo k názvu její dosud největší tuzemské prezentace.
Společně s kurátorkou Denisou Kujelovou ji připravily v secesním prostoru pražského Rudolfina. A právě prostředí a specifika prostoru do značné míry určily podobu výstavy: „Výchozím zážitkem a impulsem pro mne byl prostor Rudolfina. Prostor, kde vystavuji, vždy respektuji, a snažím se s ním navázat co nejhlubší kontakt. Proto i starší práce teď vznikly v jakési nové verzi v dialogu a spolupráci s prostorem, který byl dříve obrazárnou, a chodilo se po ní kruhem. Toho jsem se držela a Skin Care pojala jako procházku krajinami,“ konstatuje autorka s tím, že chtěla, aby výstava pocitově neměla začátek ani konec.
Během vycházky po subtilních, fantastických krajinách se setkáme se staršími, inovovanými pracemi Kateřiny Vincourové, třeba s objektem Naruby z cyklu Zevnitř ven, který autorka z textilu a nafukovacího polyvinylu vytvořila v roce 2006, nebo s instalací S podporou ze dřeva, textilu a papíru, která vznikla o devět let později. Pro Skin Care ale vytvořila i řadu nových prací, ve kterých pokračuje v prozkoumávání svých dlouhodobých témat. Patří k nim nejen lidská intimita nebo tělesnost, ale i společenské systémy a politické ideologie. A jejich křehkost:
„Stačí málo, aby se jistoty rozpadly. Jak v lidském těle, protkaném žílami, které se dají přetnout, nebo ve světě, ať už jde o politické systémy nebo rovnováhu v přírodě,“ vysvětluje umělkyně, jejíž dílo probouzí k hodnotám lidskosti, soucitu a solidarity:
Je pro mne zcela zásadní a velmi silné téma humanity. Byla bych ráda, kdyby v tomto duchu návštěvníci Rudolfina proplouvali prostorem.
Kateřina Vincourová
Proplouvat výstavou Skin Care můžete až do ledna 2026. A více si poslechněte v rozhovoru.
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
-
Gilbert Keith Chesterton: Modrý kříž. Dopadne otec Brown i zločince mezinárodního formátu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.






