Království

14. prosinec 2007

Dokonale zorganizovaný teroristický útok, exotické prostředí Saudské Arábie a jejích nejhorších čtvrtí, prolezlých skrz na skrz náboženským fanatismem, vyšetřovatelský tým FBI pohybující se na ostří nože v nepřátelském prostředí. To vše jsou karty vsazené do hry ve filmu Království. Pojďme se podívat co s nimi tvůrci filmu dokázali uhrát. UVNITŘ TRAILER!

Pumový atentát v izolovaném městečku pro americké zaměstnance ropných společností zabije přes stovku nevinných obětí. Vztahy mezi saudským královstvím a Spojenými státy jsou již delší dobu napjaté a po válce v Iráku a nastalá situace je ještě více vyhrotí. Saudská Arábie si pro nedostatek zkušeností očividně neví rady s vyšetřováním a Spojené státy zase nechtějí riskovat definitivní rozkmotření s jedním z největších producentů ropy, přesto však touží po odpovědích, zvláště pak proto, že v bombovém útoku spatřují novou podobu globálního terorismu. Jde o to, dokázat nepříteli, že může být zasažen kdekoli a kdykoli a žádná cena není příliš velká, aby ji pravověrní nebyli ochotni zaplatit. Nakonec se podaří dosáhnout kompromisu a do arabského království odjíždí pětičlenný vyšetřovací tým FBI, který má pod přímou ochranou královské gardy a ve spolupráci s ní pět dní na to, aby odhalil pachatele útoku.

Mathew Michael Carnahan a Peter Berg se pokusili vzít aktuální kontroverzní téma a udělat z něj film atraktivní pro diváky i producenty, vzali si však příliš velké sousto. Když se to vezme kolem a kolem, vlastně se nesnažili. Království navzdory všem motivům, které se přímo nabízely (kulturní, společenské i náboženské odlišnosti Východu a Západu, kořeny a příčiny náboženského fanatismu, nebo alespoň prostinká úvaha nad tím, co to musí být za lidi, kdo jsou schopni obětovat vlastní život, aby zabili co nejvíc obětí), není nic jiného než western, zasazený do arabských kulis.

Království

Šerifovi jednoho městečka na Divokém západě zabijí v jiném městečku bratra a on spolu se svými přáteli přijíždí, aby bratrova vraha odhalil. Při ohledání místa činu si všimne, že jeden z vrahů odhodil nedopalek neobvyklé cigarety a další jezdí na grošovaném koni. Na základě těchto stop vrahy odhalí a při závěrečné přestřelce je s přáteli do jednoho pozabíjí. Pak všichni odjedou vstříc zapadajícímu slunci.

Království

Stejně je tomu i v případě Království, nečekejte žádné sofistikované vyšetřovací metody specialistů FBI, nečekejte komplikovanou vyšetřovací zápletku, nečekejte myšlenku. Carnahan nepokládá otázky a nemá potřebu na žádné odpovídat, katarze jeho díla spočívá v tom, že na konci dobří přežijí a špatní jsou zastřeleni. Absolutně jednoduchý příběh mě ovšem dráždí mnohem méně, než téměř urážlivě zjednodušující pohled na arabský svět. Pohled, v němž jsou ti dobří Arabové vlastně nevzdělaní chudáci, svázaní tíhou předsudků a pravidel, na práci jsou nepoužitelní, ale v podstatě to s Američany myslí dobře. Jejich největšími nedostatky jsou neznalost slangové angličtiny, mužský šovinismus a absence smyslu pro humor. Abych Carnahama a Berga jen nehaněl, musím uznat, že se pokusili najít i styčné body, hodnoty uznávané oběma kulturami (láska k rodině, snaha sloužit spravedlnosti a nadávání na neschopnost nadřízených), které nakonec vedou k porozumění. Bohužel je však spolehlivě pohřbí balast scenáristicky odfláknutého zbytku a kyprý rov zasype tenká vrstva patosu.

Režii Petera Berga by se nedalo nic vytknout, pokud by Království měla být pouhopouhá střílečka. Snímku nechybí napětí, spád a akční momenty (jakkoli nerealistické, viz závěrečná scéna ve fundamentalistické čtvrti, kde z vítězného boje proti značnému množství těžce ozbrojených protivníků vyváznou agenti FBI s pár škrábnutími), vážnější scény a složitější emoce mu ale dělají potíže a výsledek působí většinou dost povrchně.

Království

Co říci k hereckým výkonům? Jamie Foxx jede celý film s bídou na čtvrt plynu a je dost znát, že pro něj postava vyšetřovatele FBI Ronalda Fleuryho nepředstavuje výzvu. V kladném slova smyslu vyčnívá pouze Ashraf Barhoom, který jako plukovník Faris podal přirozený, nevyumělkovaný výkon.

Království pro mě představuje zklamání, ne kvůli řemeslné filmařině, ale pro množství zpackaných možností natočit film s alespoň trochu akceptovatelným poselstvím. Konečné resumé snímku je v zásadě takové, že není jiná možnost než poslat do arabských zemí vyškolené Amíky, aby teroristy odpráskli za podpory místních úřadů, které toho samy nejsou schopny. O tom, jaká to je naivní ptákovina, nejlépe svědčí množství padlých z Iráku a Afghanistánu. Pozůstalí jistě plesají nad myšlenkou, že by jejich příbuzní mohli ještě žít, kdyby Usámu a Saddáma jelo lovit pár herců z Hollywoodu. Navíc mi něco říká, že Království velmi pravděpodobně nepřispěje ke zlepšení vztahů mezi Západem a Východem.

Království

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Bontonfilm

Království (The Kingdom) akční / thriller / drama, USA, 2007

Režie: Peter Berg, scénář: Matthew Michael Carnahan, kamera: Mauro Fiore, produkce: Peter Berg, Michael Mann, Scott Stuber, střih: Colby Parker Jr., Kevin Stitt, hudba: Danny Elfman

Hrají: Jamie Foxx (Ronald Fleury), Jennifer Garner (Janet Mayes), Jason Bateman (Adam Leavitt), Chris Cooper (Grant Sykes), Richard Jenkins (ředitel FBI James Grace), Jeremy Piven (Damon Schmidt), Ashraf Barhom (plukovník Faris Al Ghazi)

autor: Jakub Leníček
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová