Klub autistů Petra Kolečka – recenze

21. březen 2011

V intimním prostoru Studia Beseda Klicperova divadla Hradec Králové byla uvedena nová hra Petra Kolečka Klub autistů v režii hostující Natálie Deákové.

Množstvím původních českých her se Klicperovo divadlo řadí v Čechách mezi ty nejprogresivnější. Vedle domácích dramatiků divadla – Davida Drábka a Magdaleny Gregor Fridrichové – se teď představuje dramatik přespolní, Petr Kolečko. Tento mladý autor v posledních třech letech představil na našich scénách až neuvěřitelné množství textů, takže není divu, že se mnohá témata začínají opakovat.

Mezi nimi Klub autistů patří mezi ty, které není snadné inscenovat – rozpadá se do jednotlivých scének, které nepostrádají vtip, ale mohou ve své kvantitě přece jen být na úkor kvalitě. Konstatování, že celý dnešní svět je velký blázinec, v němž se diagnostikovaní pacienti zas tak moc neliší od normálních lidí, nikoho moc nepřekvapí. Takže záleží na publiku, nakolik je budou bavit jednotlivé postavy a dovedně splétané vztahy mezi nimi.

Vítejte tedy v Klubu autistů, či spíše lidí postižených tzv. Aspergovým syndromem. To jsou ti, kteří nejsou zcela mimo tento svět, naopak vybírají si z něj své zásadní téma, o němž vědí absolutně všechno a odmítají se bavit o čemkoli jiném. A navíc postrádají jakékoli city, empatii, schopnost naslouchání ostatním. Každý z chovanců ústavu má tedy své zásadní téma ne nepodobné „ikonám dneška“ – politika, sport, reklama, alkohol či chorobná závislost na zvířátkách.

Z tohoto hlediska se ovšem neliší od lidí pohybujících se v mezích normality. I ti řeší svá traumata z nenaplněné kariéry, sexuální posedlost či absolutní zahleděnost do svého uměleckého ega. Herci své postavy detailně propracovali, a nabízejí skutečně pestrou škálu bizarních postaviček a posedlostí. Je libo naivní, pištivou fanynku hokejisty Šlégra, která omdlévá vzrušením při vyslovení jeho jména? Je tu pro vás, jak vystřižená z magazínu pro teenagery, v interpretaci Pavlíny Štorkové. Jste fascinováni televizní reklamou na nejrůznější druhy alkoholu? Lubor Novotný jako Hyneček vám ji zprostředkuje s naprostou důsledností, včetně tragického konce – je třeba všechny ty skvělé tekutiny ochutnat! Demagogické žvásty politiků s podivným newspeakem a schopností odůvodnit cokoli, demonstruje Miki Dušana Hřebíčka. Vášeň pro flóru a faunu, především pro ovečky, ale i zvláštní teorii paralelních světů, do kterých můžeme proniknout, má zase Jindříšek Jakuba Tvrdíka.

Bonusem především pro hradecké, je zdánlivý autista Karlík (Tomáš Lněnička), alias režisér, který přišel sbírat do ústavu materiály pro svůj film, z něhož se vyloupne v tomto divadle dobře známý Vladimír Morávek. Přesnou stylizaci ale mají i Pavel (Jan Sklenář), vychovatel, který svou mysl rozptyluje mezi úlety chovanců a požadavky své dominantní ženy Kamily, a nezvládá ani jedno. Kamilu ve správně vyváženém mixu sofistikované frigidity a plápolající sexuchtivosti ztvárňuje Helena Plecháčková. Obsazení doplňuje babička (Lenka Loubalová), s traumatem nenaplněné krasobruslařské kariéry, neustále kroužící po jevišti v axelpauzenech a piruetách a s přesvědčením vraždící svou vnučku, která protože má „divně vybočené patičky“ a nemá tedy předpoklady ke sportovní kariéře, pronásledovaná drakulovským stínem svého již dříve otráveného manžela-trenéra (František Staněk).

Celá taškařice vyvrcholí přenesením celé společnosti do paralelního vesmíru, kde jsou všichni normální. Ale podobnost s postavami předchozího děje ukazuje, že to, co nazýváme normalitou, vlastně neexistuje.

P. Kolečko: Klub autistůRežie: N. DeákováHrají: J. Sklenář, H. Plecháčková, J. Tvrdík, T. Lněnička, L. LoubalováKlicperovo divadlo Hradec Králové ve studiu BesedaPremiéra 12. 3. 2011