Klidně mě vystřel na měsíc! Vychází komiks o Nicku Caveovi, ikoně alternativní scény

24. květen 2018

Strhující panorama nespoutanosti i závislosti, vášně i zkázy, lásky i smrti. Tak by se dal charakterizovat nejnovější komiks německého ilustrátora a grafika Reinharda Kleista, ve kterém zachytil život a uměleckou cestu australského zpěváka, skladatele, herce a spisovatele Nicka Cavea. S autorem si o komiksu povídala Markéta Kaňková.

Komiks „Mercy On Me" je vším možným, jen ne klasickou biografií. Unikátní směs písní, historických polopravd a zábavných spekulací je ale paradoxně skutečnosti blíž než jakýkoli Caveův životopis. Komiks Mercy On Me o životě a tvůrčí dráze australského hudebníka, zpěváka a textaře Nicka Cavea vydalo nakladatelství Argo.

Co dalo podnět ke vzniku komiksové knihy o Nicku Caveovi?

Od osmdesátých let jsem byl Caveovým velkým fanouškem. Ale nebyl jsem ovlivněn jen jeho hudbou, fascinovala mě celá jeho osobnost. Před čtyřmi lety jsem cítil, že po několika politicky orientovaných projektech bych se rád vrátil k linii své tvorby, ve které jsem prostřednictvím komiksu nahlížel do života některých slavných rockových hudebníků. A Nick Cave se pro tento návrat jevil jako ta nejlepší volba. Společně s mým agentem jsme sehnali kontakt na jeho asistentku, která náš záměr Nickovi představila. Nick věděl o mé práci, velmi se mu líbila komiksová biografie americké country legendy Johnnyho Cashe, kterou jsem vytvořil v roce 2006. Souhlasil s tím, aby komiks vznikl, a navíc přislíbil, že na jeho tvorbě bude spolupracovat.

Komiks Nick Cave – Mercy on me

Jak přesně spolupráce s Nickem Cavem vypadala? Do jaké míry vám zasahoval do vaší koncepce? Jakým způsobem a v jaké intenzitě vstupoval do celého tvůrčího procesu?

S Nickem jsem se několikrát osobně setkal, většina naší komunikace i společné práce ale probíhala přes email. Při osobních setkáních mi sdělil řadu detailů ze svého osobního i tvůrčího života, které obecně nejsou příliš známé. Nejvíce jsme byli v kontaktu v momentě, kdy vznikala dramaturgická struktura komiksového příběhu. Poslal jsem mu své návrhy a čekal na jeho zpětnou vazbu. Byl vstřícný a velmi jemně mě orientoval směrem ke své vizi. Nechtěl, aby vznikla kniha, která by posilovala Caveův kult a podílela se na utváření mýtů a legend, které se kolem jeho života i tvorby utvořily. Nick se, podobně jako ve své hudbě nebo knihách, chtěl dotknout pravdy. Jeho nejsilnější touhou bylo, aby náš komiks byl spíše než biografií jedné osobnosti autentickou výpovědí o vztahu umělce ke světu i k jeho umělecké tvorbě.

Adam Zagajewski: Poezie se dotýká člověka prostřednictvím momentu iluminace, který se děje neočekávaně

Adam Zagajewski

Polský básník Adam Zagajewski patří k nejvýraznějším osobnostem moderní evropské poezie. Vstoupil do ní v době pohnutých událostí roku 1968 společně s několika generačně spřízněnými druhy, kteří záhy vešli do dějin literatury jako „nová polská vlna".

Váš komiks má originální dramaturgickou strukturu, zvolil jste neobvyklý způsob vyprávění. Řekněte nám o nich víc. Jak jste chtěl životní příběh Nicka Cavea uchopit?

Mým hlavním záměrem bylo co nejvíce se přiblížit k poměrně složitému komplexu Caveovy osobnosti, kterou jsem chtěl ukázat prostřednictvím její tvorby. Ve svých komiksech většinou používám nejrůznější vypravěče, a stejně jsem to chtěl udělat i v tomto případě. Napadlo mě, že bych mohl pracovat s postavami a charaktery, které se objevují v Nickových písních a knihách, a nechat je vyprávět části Caveova životního příběhu. To mě dovedlo do bodu, kdy jsem řešil, kterou z postav nechám vyprávět konkrétní část Nickova života. Hodně jsem si při tom kladl otázku, jak se vlastně takový charakter nebo postava v uměleckém díle zrodí, co jí vdechne život, co jí dá obsah a jasný tvar… Byly to otázky, které se bytostně pojí s uměleckou tvorbou, otázky, které si při vzniku svých písní a knih kladl i Nick Cave. Mluvili jsme spolu například o tom, jak se zrodila postava Elisy Day v jeho slavném songu Where The Wild Roses Grow. Byl to velmi inspirativní rozhovor, který mi pomohl najít k užití vypravěčů v komiksu klíč. A myslím, že se to podařilo, v závěru se všechny narativní linie nakonec velmi organicky spojí.

Čtěte takéKomiks, který líčí peklo v klubu Bataclan

Komiks je svébytné médium, které pracuje zároveň s obrazem i textem. Jak jste o něm v tomto konkrétním případě uvažoval? Jakou roli jste přisoudil obrazu a jakou slovu?

V „Mercy On Me“ hodně pracuji s možnostmi grafického románu, mnohem více, než tomu bylo u mých předchozích knih. Myslím, že je to jedno z mých nejhravějších děl, v nichž si hodně pohrávám například s časovými rovinami. Nemyslím si, že jsou postupy nebo možnosti, které by byly vlastní pouze jednomu konkrétnímu médiu – například divadlu nebo filmu. Faktem ale je, že médium komiksu Vám umožňuje libovolně bořit hranice času i prostoru, můžete si skutečně dělat, co chcete, včetně toho, že vytváříte konflikt mezi obrazem a textem. Nick byl od začátku přívržencem tohoto rozšiřování a překračování hranic. Na jedné z našich schůzek, na které jsem mu prezentoval nějaký nudnější nápad, mi řekl: „Reinhardte, ty vytváříš komiks, takže si můžeš dovolit skutečně cokoli. Když budeš chtít, můžeš mě klidně vystřelit na měsíc.“ A měl pravdu. A právě to jsem ve svém komiksu taky udělal.

Komiks Nick Cave – Mercy on me

Na Světě knihy jste svůj komiks představil publiku ve formě tradiční knižní prezentace. Na veletrhu jste ale také vystoupil v rámci hudební performance, při které jste kreslil ilustrace k jednotlivým Caveovým písním živě hraným kapelou sestavenou ze členů nakladatelství Argo. Děláte tyto performance s každým svým projektem, anebo je to něco, co patří specificky k Nicku Caveovi?

Tyto živé koncerty dělám už několik let. Ale pravdou je, že s „Mercy On Me“ se jejich počet mnohonásobně znásobil. Zajímavé na tom je, že ilustrace vzniká v průběhu skladby, na jejímž konci musí být hotová. To je pro mě jako pro výtvarníka samozřejmě výzva a je to ta nejzajímavější součást živé show. Spolupráci s hudebníky mám moc rád a je pro mě velmi inspirativní, dává mi neustále chuť pouštět se do nových projektů a nových hudebnických biografií.

Spustit audio