Kieślowski o Kieślowském

24. březen 2014

Četba na pokračování ze vzpomínek polského režiséra Krzysztofa Kieślowského, které zaznamenala Danuta Stoková.

Vznik vzpomínkové knihy polského režiséra Krzysztofa Kieślowského iniciovala začátkem 90. let editorka Danuta Stoková. Při překládání rozhovorů, které Kieślowski poskytl anglické televizi, ji napadlo vyzpovídat polského filmaře zevrubněji a přepis hovorů vydat knižně. Od loňského roku si takto vzniklou knihu Kieślowského vzpomínek mohou přečíst také čeští čtenáři, vyšla v nakladatelství Academia v překladu Lenky Daňhelové.

"Kniha se skládá z rozhovorů, přesněji tří cyklů rozhovorů. Strávila jsem s Krzysztofem mnoho dní, každý den několik hodin u mikrofonu. Z těchto našich nahrávek jsem zredigovala knížku. Takže slova jsou Krzysztofova, ne moje. A jsou to slova mluvená, ne psaná. Chtěla jsem zachovat běžný a někdy téměř intimní ráz výpovědi."

Kieślowského vzpomínky jsou uspořádány chronologicky od dětství a dospívání, přes studia na filmové škole až ke kapitolám věnovaným vlastní dokumentární tvorbě a hranému filmu. Zachovaný ráz důvěrného rozhovoru však přináší mnoho odboček, v nichž můžeme číst jeho obecnější úvahy o významu domova, o vztazích mezi rodiči a dětmi, o politice, literatuře, umění, Bohu a smrti.

Do těchto úvah se Kieślowski pouští se strhující upřímností a bezprostředností, často se několikrát vrací k jednou řečenému, aby svoje myšlenky upřesnil, čtenář má dojem, že může zblízka poznat jeho způsob přemýšlení a prožívání světa.

Po režisérových pamětech ovšem sáhnou především ctitelé jeho filmů. Kieślowski je přirozeně zajímá hlavně jako tvůrce filmů Amatér (1979), Náhoda (1981) nebo Bez konce (1985), jako režisér a spoluscénárista impozantního cyklu Dekalog (1987-89) vycházejícího z biblického desatera, z něhož se do paměti zapsaly především Krátký film o zabíjení a Krátký film o lásce, jako režisér mystického snímku Dvojí život Veroniky (1991) nebo filmové trilogie Tři barvy (1993-1994).

A je třeba říct, že nebudou zklamaní. Kieślowského rekapitulace vlastní filmové tvorby tvoří rozsahem i významem nejpodstatnější část knihy, režisér tu rekonstruuje vznik svých snímků, snaží se odhalit důvody případného neúspěchu, srovnává původní myšlenku s výsledným celkem.

Když Danuta Stoková čerstvého padesátníka Kieslowského vyzvala k práci na vzpomínkové knize, mohlo se zdát, že je to příliš brzy. Nebylo, zemřel náhle v březnu 1996.


Účinkuje:Kamil Halbich

Vzpominky zaznamenala: Danuta StokováPřeklad: Lenka DaňhelováPřipravila: Renata VenclováRežie: Dimitrij Dudík

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.