Kdybych neskládala, tak mě hudba přeplní, říká Awali. Mladá muzikantka míří Ad Astra

4. březen 2018
Awali na Startér Showcase

Tamara Schmidt, mladá hudebnice s ukrajinsko-česko-polským původem, původně pianistka a zpěvačka, zastala na novém albu Ad Astra veškerou práci sama. Dělala všechno - od kompozice, aranží, vokálů, přes produkci, elektroniku, field recording až po samotný mix. Zařadila se tak mezi hrstku schopných producentek působících v Čechách.

Její nové album nazvané Ad Astra vznikalo během tří let a podle jejích vlastních slov je mnohem autentičtější a opravdovější než alba předtím. „Toto album je mi nejbližší, je to sólová produkce. Navíc Ad Astra je světlejší, ty předtím byly temné. V porovnání je to takové jarní ráno, kdy není ještě úplně teplo, ale slunce už svítí. Album je hodně o naději,” popisuje své album hudebnice. Překvapivě je album převážně instrumentální, ačkoli alba předchozí jsou velmi vokální. Změnu zaznamenalo i grafické zpracování obalu alba. „Fotografie mi přišla výstižná pro to, co je na albu,” vysvětluje zpěvačka, proč se rozhodla obal na desku tentokrát nekreslit. Všechny předešlé covery kreslila sama.

Per aspera ad astra - přes překážky až ke hvězdám

Kyklos Galaktikos, Awali a Aid Kid v czechingové Čajovně

03417820.jpeg

Awali o hudebním workoholismu i inzerátu na výuku klavíru. Aid Kid o samotě na pódiu a antických stupnicích. A Kyklos Galaktikos o rodině, improvizaci a svobodě mezi krabičkami. Rozhovory s těmito třemi kapelami či umělci z české alternativní hudební scény, nominovanými v letošním ročníku hudebně exportního projektu Českého rozhlasu Czeching. Vysílali jsme v nedělní Čajovně 13. 9. od 23:15.

Awali o sobě dala vědět v roce 2013, kdy vyšel její prvním release. Tehdy byla Awali ještě kapelou, jejímž druhým členem byl Martin Čípek aka Aitcher Clark, který zastával především elektroniku, sound design, ale podílel se také na kompozici. Awali jako dvojice v minulosti vydala několik alb, která jsou stejně jako Ad Astra k poslechu a stažení na internetu (např. zde a zde). Před třemi lety se ale každý z hudebníků vydal svou cestou a Ad Astra je v zásadě prvním sólovým albem Tamary Schmidt. „Víc k sobě a víc ke hvězdám, protože mám nějaké ty ambice. Je to mnohem autentičtější a opravdovější album než ta alba předtím. Výběr skladeb, které jsou na Ad Astra nejvíc odráží to, co se během těch tří let odehrálo,” říká Schmidt.

Nemám ráda, když je hudba přezrálá a vykonstruovaná

Všechny skladby na albu vznikaly během jednoho dne. Ke každé patří malá báseň nebo krátký text, i když jde o skladby instrumentální. Inspirace pro texty přichází k Tamaře stejně jako hudba. „Je to o náladě okamžiku,” říká. „Jsem strašně netrpělivá. Nevstanu ze židle, dokud práci nedokončím. Je pro mě důležité chytit ‘flow’. Nesmím ten proud přerušit, protože pak ztratím ten jedinečný okamžik, který přesně takhle cítím a prožívám. Ty věci, které jsem dělala předtím, i třeba na předešlých albech Awali, jsou přezrálé. Některé vznikaly roky, furt se na nich něco měnilo. Skládám intuitivně, nevytvářím racionální konstrukt. Nemám ráda, když skladby přezrávají,” vysvětluje hudebnice. Ačkoli studovala klasickou hru na piano, zpěv a sbormistrovství, elektronika jí láká a fascinuje. „Elektronika má nekonečné možnosti. Ráda bych si proto vytyčila v další tvorbě určitá omezení, co do využití. Jinak bych se zahltila.” Současně se svěřila, že spíše než elektroniku, vnímá Awali jako omezující instrument samotný klavír.

Nikdo zvenčí by moje album lépe nenamíchal. Nevěděl by, co jsem čím chtěla říct

Crowdfunding buduje komunitu. Veřejné sbírání peněz se rozmáhá i v klasické hudbě

Collbenka 1704 – výdejna umění, nový multifunkční prostor v Praze 9

Co má společného prezidentská kampaň Barracka Obamy s cédéčkem barokní hudby nebo inovativním sáčkem na brambory?

Naučit se dobře mixu je podle mladé producentky práce na celý život. To, že si své poslední album míchala sama, navíc pomohlo celkovému hudebnímu výsledku. „Výsledná hudba zní tak, jak si ji představuju.  Kdokoliv externí, kdo mou hudbu nezná a neví, co jsem čím chtěla říct, bude mít problém jí přesně pochopit a správně poskládat,” vysvětluje své motivace, proč zasedla k mixu. Tamara Schmidt by ráda tento svůj zásadní release vylisovala v limitované edici na vinylu, a proto spustila crowdfundingovou sbírku na Startovači s cílovou částkou 25 tisíc korun. Do konce zbývá už jen pár týdnů. Za příspěvek na výrobu LP lze získat samotný vinyl i digitalní verzi alba a další odměny. V nejbližší době je možno zajít na její koncert do pražského Atria, kde vystoupí v rámci Žižkovské noci 22. března 2018.

Celý záznam pořadu včetně dalších hostů a hudby podle výběru Michala Pařízka si můžete poslechnout zde: