Crowdfunding buduje komunitu. Veřejné sbírání peněz se rozmáhá i v klasické hudbě

5. prosinec 2017
Collbenka 1704 – výdejna umění, nový multifunkční prostor v Praze 9

Co má společného prezidentská kampaň Barracka Obamy s cédéčkem barokní hudby nebo inovativním sáčkem na brambory?

Na toto a mnoho dalšího se skládali a skládají lidé v internetových kampaních. Crowdfunding – tak se označuje tento způsob financování, kdy může veřejnost přispět po libovolných částkách na určitý projekt, který se uchází o její přízeň na specializovaných webech.

Dita Hradecká navštívila s mikrofonem Collbenku 1704 – výdejnu umění. Tedy nový multifunkční prostor v Praze 9, který je součástí industriálního komplexu bývalého ČKD. Prostor našel, zrekonstruoval, otevřel a k dalšímu využití nabídl soubor barokní hudby Collegium 1704. Rekonstrukce Collbenky byla částečně financována crowdfundingem, stejně jako všechna CD tohoto orchestru vydaná od roku 2013. V pořadu hovoří Veronika Hyksová, manažerka souboru Collegium 1704.

Právo na hudbu. Jak se autorský zákon promítá do dramaturgie orchestrů a rozhlasového vysílání

03818126.jpeg

Hudba a právo se setkávají na mnoha úrovních. Tématem těchto Reflexí je právo autorské, přesněji, jak nejrůznější poplatky z něj vyplývající ovlivňují, možná až deformují současnou hudební realitu.

Na podstatu a definici crowdfundingu se autorka zeptala Ivany Svobodové z katedry podnikání Vysoké školy ekonomické v Praze. Ta řadí tento fenomén do trendu sdílené ekonomiky a domnívá se, že jeho význam bude narůstat. Se svými čerstvými zkušenosti s výběrem prostředků na nový nahrávací projekt se podělila hráčka na kladívkový klavír Petra Matějová.  Z diskuse s ní a s violoncellistou Tomášem Jamníkem z iniciativy Vážný zájem vyplynul významný společenský přesah, jaký tato forma veřejné podpory může mít.