Kapitoly z dějin subsaharských frankofonních divadel a dramaturgií. Jak se vyvíjelo africké dramatické umění?
Dějiny subsaharských frankofonních divadel: Négritude
Hovoříme-li o subsaharském frankofonním divadle, pak se musíme zmínit také o hnutí zvaném „négritude“. Zrodilo se ve třicátých letech 20. století v Paříži v hlavách tří studentů: Aimého Césaira z Martiniku, Léopolda Sedaga Senghora ze Senegalu a Léona Gontrana Damase z Guyany. V reakci na otrokářství a kolonialismus prosazovali návrat ke kořenům, k lidské důstojnosti, usilovali o rehabilitaci černého člověka.
Négritude navázalo na černošské hnutí v USA, tzv. Harlemskou renesanci 20. a 30. let minulého století, a stalo se nejslavnější černošskou ideologií, která dodnes inspiruje generace afrických tvůrců a intelektuálů. Négritude bylo nejen literární a estetické hnutí, ale mělo také svůj politický a filosofický rozměr a ovlivnilo samozřejmě i divadlo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka