Jenůfa okouzlila MET. Karita Mattila v roli Kostelničky sklidila frenetický potlesk
V Metropolitní opeře v New Yorku začala v pátek 28. října série představení Janáčkovy opery Její pastorkyňa, která je v zahraničí uváděna pod názvem titulní role Jenufa. Poprvé ji Newyorčané viděli v roce 1924, znovu až v 70. letech. V 90. letech minulého století ji v roli Jenůfy proslavila Gabriela Beňačková.
V prvním představení Janáčkovy Jenůfy této sezóny v Metropolitní opeře excelovaly všechny tři ženské role: ukrajinská sopranistka Oksana Dyka coby Jenůfa, operní hvězda z Finska Karita Mattila jako Kostelnička a německá mezzosopranistka Hanna Schwarz v roli stařenky.
Všichni účinkovali s nejvyšším možným nasazením, včetně vynikajících amerických pěvců i typově výborně obsazených Daniela Brenna jako Laca nebo Josepha Kaisera coby Števy. Přesto všechno, hvězdou představení byla a v této produkci určitě zůstane Karita Mattila. Publikum její dokonale zvládnutou, i po herecké stránce obtížnou roli vražedkyně, odměnilo frenetickým potleskem a vřavou, až se z toho pěvkyně při děkování viditelně podlomila kolena. Její čeština byla skvělá, a nebyla sama, komu bylo dobře rozumět.
No a potom, samozřejmě, orchestr Metropolitní opery, který vedený Davidem Robertsonem podal výkon, ze kterého by měl Leoš Janáček opravdu radost. Zvláště pověstné Janáčkovy žestě vynikaly intonační čistotou a rytmickou precizností. Perfektně jednotné smyčce, suverénní sóla orchestrálních hráčů. Orchestr MET, to je vždy zaručený zážitek, který vás na dlouhou dobu rozmazlí.
Prvnímu uvedení Jenůfy v této sezóně předcházel večer 26. října v České národní budově, kdy napomoci propagaci Jenůfy v Metropolitní opeře měli naši pěvci Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková a Petr Nekoranec. Akci organizovalo České centrum v New Yorku a vystoupil zde velmi uznávaný muzikolog, profesor Michael Beckerman.