To je metro, čéče! Bohatě ilustrovaná knížka zve na dobrodružnou cestu pražským podzemím

To je metro, čéče!, obálka knihy
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy To je metro, čéče!, obálka knihy

Jak vznikalo pražské metro a kdy se jeho třemi linkami svezli první cestující? Kolik kilometrů měří podzemní tunely a kolik lidí se vejde do jedné soupravy? I to se teď malí čtenáři dozvědí z výpravné publikace „To je metro, čéče“.

První dětská knížka o pražském metru odhaluje tajemný podzemní svět a zavádí i do míst, kam běžný cestující nemá přístup. Hravou, zároveň ale fakty nabitou publikaci pro nejmenší čtenáře připravilo trio zkušených tvůrců – autorka textu Milada Rezková a ilustrátoři Jan Šrámek a Veronika Vlková.

Funkčnost a inspirativní design

„Pražské metro je pro mě fascinující. Obdivuji na něm, jak je přehledné, a jak dobře funguje,“ odpovídá Milada Rezková na otázku, co ji na podzemní dopravě v české metropoli nejvíc fascinuje. Výtvarník Jan Šrámek se zase netají obdivem k dobovému designu stanic a původnímu grafickému zpracování informačního systému. „Metro jsem vždycky chápal jako centrální nervový systém města, z hlediska vizuality nesmírně inspirativní,“ vysvětluje autor ilustrací, které přibližují složitý svět pražské podzemní dopravy.

Ukázka z knihy To je metro, čéče!

Průvodci podzemním světem: dědeček Kroupa a jeho vnuk

Malé čtenáře jím provází dvě postavy, školák Karel Kroupa a jeho svérázný dědeček, který v metru pracuje celý život. „Potřebovala jsem dětem přiblížit řadu technických informací, které se týkají podzemního systému. Proto jsem příběh zasadila do tohoto rámce, který mi umožnil vyprávět srozumitelně i zábavně,“ vysvětluje Milada Rezková. Za průvodce si pak dědečka a vnuka zvolila i proto, že jí umožnili otevřít znovu její oblíbené téma. „Velmi mě zajímá mezigenerační dialog. Trávit čas s prarodiči, vyptávat se jich a dovolit jim, aby nám předali část ze svých zkušeností, je přeci báječná a důležitá věc,“ upřesnila autorka, která se do dětské literatury zapsala třeba populární sérií o Doktoru Rackovi.

Ukázka z knihy To je metro, čéče!

Od Vánoc do Vánoc

Příběh knížky tvoří jednotlivé cesty dědečka s vnukem, při nichž se noří do útrob podzemí a prozkoumávají taje jeho lidského i technologického zázemí. „Starý Karel Kroupa vyzvedává každou středu malého Kroupu v družině a pak s ním podniká cesty metrem. Ukazuje mu zjevná i skrytá místa a vysvětluje jednotlivé funkční a technologické oblasti,“ říká autorka, která knížku rozdělila do šesti kapitol. Příběh pak zarámovala i časově, a dala ho do souvislosti s časem Vánoc. „Příběh se odehrává v průběhu jednoho roku, od Vánoc do Vánoc. Tyto středeční výpravy totiž dostává malý Kroupa jako dárek pod stromeček. Kniha pak končí jeho dalším metro-přáním k Vánocům,“ uzavřela autorka.

Kresby, komiksové stripy i technické plánky

Kniha To je metro, čéče" se dá bez nadsázky označit za výtvarný skvost. Vedle vytříbeného rukopisu ilustrátorů upoutá i fakt, že při vizuálním vyprávění kombinují řadu postupů i nejrůznějších médií. „V knize jsou velkoformátové ilustrace, ale i spousta ilustrací drobných. Vyprávíme i prostřednictvím komiksových stripů a nejrůznějších plánků a technických nákresů, například nejrůznějších vozů meter,“ vysvětluje Jan Šrámek, který při tvorbě knihy pracoval s řadou složitě dostupných pramenů. „Bylo náročné materiály sehnat. Existuje řada webů, které se metru věnují, na nich jsem například našel podklady ke zvláštním vozidlům. Nejdůležitějším pramenem ale byla kniha, kterou mi půjčil můj strýc, který pracuje v Metrostavu.“

Ukázka z knihy To je metro, čéče!

Akvarel a počítačová technika

Ilustrace v knize vznikaly složitou cestou, takzvaným kombinovaným způsobem. Některé části malovala Veronika Vlková přímo akvarelem na papír, malby pak Jan Šrámek naskenoval a v počítači propojil s vektorovými kresbami. „Následně se všechno složilo digitálně dohromady, takže není možné rozeznat, co je malované a co ne. V ofsetovém tisku se pak všechno ještě jednou propojí, takže celek funguje jako jednotný vizuální jazyk,“ uzavřel Šrámek.