Jan Žůrek: Teď a tady. V Divadle na cucky dáváme tvar aktuálním společenským tématům
Jako kulturní prostor pro všechny generace, který dokáže rozpumpovat dění v Olomouci – tak vidí tamní Divadlo na cucky jeho ředitel Jan Žůrek. Letos se souborem vstupuje do třetí sezóny ve vyhovujících prostorách a s dramaturgií, jež víc než dřív reflektuje to, čím žije společnost. Do Vizitky si Jana Žůrka pozval Aleš Spurný.
Dva roky sídlí olomoucké Divadlo na cucky v nové budově v samém centru města na Dolním náměstí. Díky vstřícnému majiteli si pronajaté prostory mohlo přetvořit podle svých představ, a tak dnes tato scéna působí spíš jako kulturní centrum: kromě divadla je tu i kavárna, Galerie XY a probíhají tu také různé workshopy, debaty a vzdělávací programy pro malé i starší návštěvníky. Zařadilo se tak po bok brněnské Industry nebo pardubického Divadla 29, které též cílí na širší kulturní komunitu.
„Regionální nezávislá divadla dnes už často nejsou výhradně divadla, ale fungují jako prostor pro nejrůznější kulturní aktivity. U nás to nyní funguje dobře, navíc tento model umožňuje získávání dalších finančních zdrojů a dovoluje mísení umělců z různých oborů i koutů nezávislé scény. Vznikají tak živé kulturní uzly,“ řekl host Vizitky Jan Žůrek, ředitel společnosti DW7, která chod Divadla na cucky zajišťuje po produkční stránce.
Chtěl jsem to dotáhnout k doktorátu
Jan Žůrek nepochází z kulturní rodiny, jeho jméno je však s olomouckou scénou spojené od středoškolských let. Se spolužáky hrál v „revivalové kapele neexistující španělské skupiny“ a později se začal angažovat v divadle. Ve svých představách to dotáhl až na kritika s doktorátem, publikujícího v odborném tisku a aktivně experimentujícího s divadlem.
Realita je ale nakonec jiná: Žůrek na Univerzitě Palackého vystudoval bakalářský obor filozofie – divadelní věda a pak ho naplno pohltil divadelní provoz. Práci dramaturga s důrazem na současné, dříve nikdy neprezentované dramatické texty ovšem vystřídala manažerská a fundraisingová péče o tuto instituci. O dramaturgickou linku se nyní stará společně se slovenskou uměleckou vedoucí Silviou Vollmannovou a společně vstupují do třetí sezony.
Vollmannová zaujala Jana Žůrka svým dokumentárním přístupem k divadlu a také inscenacemi, které v Olomouci externě dělala dříve. Žůrek si pochvaluje, že poslední kusy Opuštěná společnost (na motivy stejnojmenné knihy Erika Taberyho), Opletal a 1993 o rozpadu Československa očima mladých Čechů a Slováků jezdí po festivalech a mají úspěch u publika v Olomouci i dalších českých a slovenských městech.
„Silvia svým příchodem nasadila linku autorského divadla. Režiséry, které si zveme, dostáváme do pozice spoluautorů. Klademe větší důraz na reflexi toho, co se děje teď a tady. Autorská práce je příležitost věci více vtáhnout do místního kontextu,“ míní Žůrek.
S aktuální poetikou Divadla na cucky se může setkat i pražské publikum, ve čtvrtek 26. října přijede Opuštěná společnost na festival Next Wave do Divadla X10.
Jakým způsobem se Jan Žůrek snaží do Olomouce dostat zahraniční soubory a co obnáší práce pro Asociaci nezávislých divadel? Poslechněte si celou Vizitku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.