Jan Žůrek: Teď a tady. V Divadle na cucky dáváme tvar aktuálním společenským tématům

23. září 2019

Jako kulturní prostor pro všechny generace, který dokáže rozpumpovat dění v Olomouci – tak vidí tamní Divadlo na cucky jeho ředitel Jan Žůrek. Letos se souborem vstupuje do třetí sezóny ve vyhovujících prostorách a s dramaturgií, jež víc než dřív reflektuje to, čím žije společnost. Do Vizitky si Jana Žůrka pozval Aleš Spurný.

Dva roky sídlí olomoucké Divadlo na cucky v nové budově v samém centru města na Dolním náměstí. Díky vstřícnému majiteli si pronajaté prostory mohlo přetvořit podle svých představ, a tak dnes tato scéna působí spíš jako kulturní centrum: kromě divadla je tu i kavárna, Galerie XY a probíhají tu také různé workshopy, debaty a vzdělávací programy pro malé i starší návštěvníky. Zařadilo se tak po bok brněnské Industry nebo pardubického Divadla 29, které též cílí na širší kulturní komunitu. 

Z inscenace Opletal (Divadlo na cucky, 2018)

„Regionální nezávislá divadla dnes už často nejsou výhradně divadla, ale fungují jako prostor pro nejrůznější kulturní aktivity. U nás to nyní funguje dobře, navíc tento model umožňuje získávání dalších finančních zdrojů a dovoluje mísení umělců z různých oborů i koutů nezávislé scény. Vznikají tak živé kulturní uzly,“ řekl host Vizitky Jan Žůrek, ředitel společnosti DW7, která chod Divadla na cucky zajišťuje po produkční stránce.

Chtěl jsem to dotáhnout k doktorátu

Jan Žůrek nepochází z kulturní rodiny, jeho jméno je však s olomouckou scénou spojené od středoškolských let. Se spolužáky hrál v „revivalové kapele neexistující španělské skupiny“ a později se začal angažovat v divadle. Ve svých představách to dotáhl až na kritika s doktorátem, publikujícího v odborném tisku a aktivně experimentujícího s divadlem.

Realita je ale nakonec jiná: Žůrek na Univerzitě Palackého vystudoval bakalářský obor filozofie – divadelní věda a pak ho naplno pohltil divadelní provoz. Práci dramaturga s důrazem na současné, dříve nikdy neprezentované dramatické texty ovšem vystřídala manažerská a fundraisingová péče o tuto instituci. O dramaturgickou linku se nyní stará společně se slovenskou uměleckou vedoucí Silviou Vollmannovou a společně vstupují do třetí sezony.

Vollmannová zaujala Jana Žůrka svým dokumentárním přístupem k divadlu a také inscenacemi, které v Olomouci externě dělala dříve. Žůrek si pochvaluje, že poslední kusy Opuštěná společnost (na motivy stejnojmenné knihy Erika Taberyho), Opletal a 1993 o rozpadu Československa očima mladých Čechů a Slováků jezdí po festivalech a mají úspěch u publika v Olomouci i dalších českých a slovenských městech.

„Silvia svým příchodem nasadila linku autorského divadla. Režiséry, které si zveme, dostáváme do pozice spoluautorů. Klademe větší důraz na reflexi toho, co se děje teď a tady. Autorská práce je příležitost věci více vtáhnout do místního kontextu,“ míní Žůrek.

Z inscenace Opuštěná společnost

S aktuální poetikou Divadla na cucky se může setkat i pražské publikum, ve čtvrtek 26. října přijede Opuštěná společnost na festival Next Wave do Divadla X10.

Jakým způsobem se Jan Žůrek snaží do Olomouce dostat zahraniční soubory a co obnáší práce pro Asociaci nezávislých divadel? Poslechněte si celou Vizitku.

Spustit audio