Jan Čižmář: Plním si své dramaturgické sny
Hráč na historické drnkací nástroje a majitel neuvěřitelných více než 30 louten, kytar či theorb Jan Čižmář se mohl po návratu ze studií ve světě spokojit s dráhou hráče najímaného ke spolupráci na domácí půdě i v zahraničí, vzhledem ke svému zaměření o práci nemá nouzi.
Chtěl si ale plnit své hudební sny a dramaturgické záměry - s hudebníky dle vlastního výběru a na místech podle svého přání. V roce 2010 tak vstoupil do těchto pro něj neprobádaných vod hudební produkce a organizace.
„Postupem času zjišťuji, na jak nelehkou dráhu jsem se to dal. Brno je příliš malé město, aby vyprodukovalo dostatečně velké publikum, které by pokrylo náklady s koncerty spojené. Ten hudební rybník je u nás opravdu malý. Paradoxně jsou na tom lépe malá města. Tam, když se něco děje, je to většinou závislé na aktivitě jediného člověka, on je tím hybatelem. A když lidé vidí jeho snahu, patřičně to ocení. Ve velkých městech je to všechno založené na marketingu, na investicích do reklamy, to si tým naší velikosti nemůže dovolit."
Jan Čižmář
Přesto koncertní řada Hudební lahůdky pokračuje letos sedmým rokem a hudby milovní posluchači zejména v Brně, kde má festival základnu, mohou vyslechnout hudbu, k jaké by se jinak těžko dostali. Jde přitom o skutečné hudební lahůdky. Navíc v podání špičkových světových umělců, které k nám nikdo jiný z různých důvodů nepozve.
Jednou z nich je třeba Evelyn Tubb, světově proslulá sopranistka a specialistka na starou hudbu. Mistrovské kurzy - další rovina hudebních lahůdek – s touto umělkyní jsou nezapomenutelné a pro většinu naprostým objevem co se přístupu k hlasu týče. „Evelyn je speciální diamant mezi pedagogy, mezi interprety, mezi lidmi. To, jak dokáže pracovat s posluchačem, s gesty, s hlasem je naprosto unikátní. Ona vypráví příběhy. Není to o zpěvu, není to koncert. Je to prostě zážitek."
Součástí a smyslem Hudebních lahůdek je také edukace napříč generacemi. „Vzděláváme od mrňousů po důchodce. Vlastně tak, jak to bylo dřív, když všichni žili pospolu. Malé děti mají tolik energie, mohou nabíjet a inspirovat staré lidi, ti zase mají mnoho zkušeností, znají spoustu lidové hudby, kterou mohou předat a děti potřebují vést. Takže si představuju, že se takto setkají tyto dvě komunity a navzájem se vzdělávají," říká Jan Čižmář, s nímž jsme mluvili také o tom, kolik nástrojů by měl loutnista doma mít nebo jak budou probíhat jeho letošní letní kurzy staré hudby.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.