Hilda. Divadlo X10 uvádí neúprosný konverzační lynč

17. říjen 2019

Temná groteska Hilda, dramatická prvotina současné francouzské autorky Marie N´Diaye, je k vidění v pražském Divadle X10, které sídlí v Domě uměleckého průmyslu na Národní třídě. Téma manipulace s druhým člověkem a konečné ovládnutí názorů a postojů svého bližního zaujalo režiséra Tomáše Loužného.

V Česku se hra Hilda dočkala zpracování v podobě scénického čtení v podání studentů DAMU na jaře 2005. V roce 2017 pak hru uvedl Český rozhlas v režii Víta Vencla a českou jevištní premiéru bude mít až nyní v režii Tomáše Loužného. Hlavní postavou je paní Lemarchandová, která iniciuje rozvíjení vztahu s manželem Hildy, Frankem. Hilda jakožto ústřední postava se nikdy neobjeví.

Hilda v Divadle X10

„To je právě velká výzva, kterou před režiséra tato hra staví. Hilda se na scéně skutečně neobjeví. Vše se odehrává na bázi dialogů mezi paní Lemarchandovou a manželem Hildy, Frankem, přičemž dlouhé monology Lemarchandové jsou značně neúměrné krátkým odpovědím Franka,“ popisuje strukturu hry režisér Tomáš Loužný, který paní Lemarchandovou představuje jako osamělou ženu, ale zároveň jako sociopatku s nenaplněnými ambicemi. „Tyto své frustrace si kompenzuje na svých služebných, které tak postupně ničí. A my jsme toho svědky právě v případě Hildy.“

Hilda v Divadle X10

Ve hře se střetávají dva odlišné pohledy na realitu, což hře dodává špetku z absurdního dramatu. Na velmi ohraničeném a přesně vypočítaném prostoru se v ní setkáváme s tématy manipulace, vydírání, psychopatického uplatňování moci, citové deprivace a vnucování svého obrazu světa druhému člověku. „Scénografie Kateřiny Jirmanové Soukupové nepotlačuje estetiku syrového a betonového sklepa Domu uměleckého průmyslu,“ dodává Tomáš Loužný.

V inscenaci účinkují Lucie Roznětínská, Pavel Neškudla, Nataša Mikulová a hudebník Jindřich Čížek.

Spustit audio