Gabriela Al Dhábba - kontra sama sobě

12. září 2006

Na projekty některých tváří z finalistů provařené novácké šou, hledající nové pěvecké talenty, člověk ani zvědavý není. Pak jsou tu takoví, můžeme je nazvat klidně soukromými tipy na vítěze, kterým by se dopředu chtěla dát šance. I když vypadli dříve a absolutní finále patřilo těm ze skupiny prvně jmenovaných, autorská deska vydaná po soutěži vzbuzuje přinejmenším očekávání. Mám na mysli třeba Gábu Al Dhábbu.

Projektům některých superhvězdiček z historicky nejsledovanější supersoutěže bylo přičítáno k nedobru, že na nich jejich strůjci nedostali příliš prostoru pro sebevyjádření. Jejich tvářičky na bookletech a hlásky na nahrávkách působívají jen jako nutné zlo pro to, aby se deska dobře prodávala. Přístup ke skládání také leccos odhaluje - v naprosté většině jde o skladby přebírané z vydavatelských databank, přehrávané domácími rutinéry, snažně dozpívávané dětmi ze soutěže pod bičíkem učitelů zpěvu. Jsou i výjimky: deska Anety Langerové má přes všechny zmíněné nešvary své kouzlo, jistou atmosféru, místo na trhu.

U Gáby Al Dhábby je situace trochu jiná. Tím, že se nestala tou hlavní a nejočekávanější "super-komoditou", měla cestu k debutu do jisté míry snazší. Soutěžní smlouvy a vydavatelé jí nešlapali na paty tolik jako vítězům, dostala větší svobodu tvůrčí i časovou. A přesto se takové podmínky obrátily ve výsledku proti ní. Snad po vzoru Anety se snažila i Gába zapůsobit maximálně autorsky. Avšak ouha. Být podepsána pod všemi texty a pod naprostou většinou hudby ještě nemusí být vše. Také to chce mít schopnost texty skládat, respektovat alespoň základní pravidla verše a mít potuchy o aranžmá a skladbě. To, k velké škodě jinak sympatické a charismatické "holky od rány" s výborným hlasem, Gábě nikdo neřekl. Nebo to slyšet nechtěla.

Obal CD

Do písní se opírá, z plných sil a s vervou, která až bere dech, a to od první minuty desky do poslední. Afektovaně zpívá, křičí, huláká texty plné pubertálních klišé, muzikantům prakticky nedává prostor, na takový luxus, jakým je dynamika, rezignovala zcela. To, že ji zkušení harcovníci z Čechomoru či Sta zvířat a (alespoň dle bulváru aktuální partner) Petr Bende přišli pomoct, nějak nepomohlo. Valící se Gába převálcovala všechny. Škoda jen, že válcem veskrze dutým. Chce se věřit, že to je jen výsledek jejího oslnění první seriózní studiovou zkušeností, to má pak každý právo ztratit trochu soudnosti. K čemu jsou ale pak na místě producenti? Že by jinak ostřílenému a respektovanému Milanu Cimfemu Gába svýma čarodějnickýma očima uhranula?

oficiální web

autor: Hynek Just
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.