Filharmonie Brno uvedla mistrně provedené dílo od předního rakouského skladatele Thomase Larchera

25. únor 2021

Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies představil ve světové premiéře 3. symfonii skladatele Thomase Larchera. Připomíná život britského horolezce Toma Ballarda.

A Line above the Sky (Čára nad oblohou) je název Symfonie č. 3, kterou Thomas Larcher složil na prestižní společnou objednávku Concertgebouw Amsterdam, City of Birmingham Symphony Orchestra, Filharmonie Brno, Sveriges Radio, Symphonieorchester Voralrberg a Orquesta Sinfónica de Castilla y León. Název díla odkazuje na horolezeckou cestu, považovanou za nejobtížnější svého druhu na světě. Vytvořil ji Tom Ballard, jeden z nejodvážnějších horolezců své generace. Ballard zemřel v únoru 2019 při pokusu zdolat Nanga Parbat v zimě. Larcher, který žije v horách a sám je horolezcem, byl zprávou o tragické smrti Ballarda zasažen. Rozhodl se, že mu věnuje svou třetí symfonii.

Symfonie oslavuje Ballardův život, ctí horolezcovu památku a evokuje neúprosnou krásu strmých skalních stěn a zasněžených hor. Larcher sledoval Ballardova dobrodružství a vnímal mladého horolezce jako „vynalézavého, empatického a skromného muže.“ Pojmenování cesty Čára nad oblohou hovoří o snu života ve světle hory. Larcherova stejnojmenná symfonie vystihuje svízelné prostředí této cesty, ale také zhudebňuje ono horské světlo.

Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies označil Larcherovu symfonii za „dítě pandemie“. Dílo bylo nejen dokončeno, ale také poprvé provedeno a nahráno v pandemické době. Filharmonie Brno se ujala příležitosti prvního světového provedení, když byla plánovaná zahraniční premiéra loni v květnu zrušena z důvodu koronavirových opatření. Inspirován svým letitým přátelstvím s Larcherem a kvalitou jeho díla, Davies byl odhodlán A Line above the Sky světu představit a tak dílo zaznělo poprvé 5. února 2021 v Brně, kde ho natočil Český rozhlas.

Museli jsme přibrousit dřevěné špalíky, aby zněly, jak mají

Larcher užívá k navození specifické horské atmosféry nezvyklé nástroje. Bicisté jsou vyzváni k rozšíření své soupravy bubnů, tympánů, činelů a zvonů o etnické nástroje, prázdné barely, pečící papír, bouřkové plechy a nebo flexagony, které imitují svištění ledového větru. Skladatel klade zvýšené nároky na interpretaci předepsáním konkrétních tónů pro neladěné nástroje.

Filharmonie Brno pod taktovkou Dennise Russella Daviese v Besedním domě

Vedoucí skupiny bicích nástrojů Lukáš Krejčí uvedl, že musel „přibrousit dřevěné špalíky, aby zněly, jak mají“ a také „hrát neobvyklá glissanda u tympánu“. Orchestr je obohacen o pronikavé zvuky cimbálu, akordeonu a také o nejhlubší barvy speciálního kontrabasového klarinetu dovezeného z Rakouska. „Žesťaři“ se chopí smyčců a jezdí po čnějících hrotech waterphonů, kovových nádob naplněných vodou. Tyto atmosférické, ovšem zcela hudební zvuky nás přenášejí do Dolomitů, kde se Ballard cítil nejvíce naživu.

Davies zdůraznil, že pro skladatele je „nesmírně důležité, aby svoje dílo slyšel“. S Larcherem již spolupracuje přes 20 let a skladatel pro něj v roce 2006 napsal dílo Böse Zellen (Zlé buňky). Larcherovu hudbu Davies pociťuje jako odraz autora – „je velkorysá, inovativní, spontánní, avšak velmi disciplinovaná". Přesto, že domovem je Larcherovi ústraní v objetí tyrolských hor, aktivní zapojení do společenského dění je pro něj zásadní. Pravidelně vystupuje proti rasismu, útlaku a sociální nespravedlnosti. Založil také dva hudební festivaly a vytrvale podporuje mladé skladatele.

autor: Tomáš Bazika
Spustit audio