Faust, Hamlet i Oidipús vladař. Výstava Josef Svoboda 100 představuje nejvýznamnější díla světově uznávaného scénografa

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Portrét scénografa Josefa Svobody

Přes třicet technicky i umělecky nejvýznamnějších tuzemských i mezinárodních inscenací scénografa Josefa Svobody – který proslavil českou scénografii v celém světě – připomíná online výstava JOSEF SVOBODA 100. Při příležitosti stého výročí narození Josefa Svobody výstavu připravil Institut umění – Divadelní ústav. Pokrývá období téměř šedesáti let a zachycuje spolupráci s nejvýznačnějšími režisérskými osobnostmi.

Struktura půlhodinové virtuální výstavy chronologicky i tematicky mapuje jednotlivá období Svobodovy tvorby – tvůrčí počátky v Divadle 5. května a spolupráci s Alfrédem Radokem, mezinárodní úspěch na EXPO 58 a fenomén Laterny magiky, vrcholnou éru s Otomarem Krejčou v Národním divadle a technologické experimenty na věhlasných světových divadelních scénách, popisuje obsah jedna z autorek výstavy Anna Hejmová. „Koncept výstavy vychází z publikace Heleny Albertové „Josef Svoboda scénograf“. Svobodovu tvorbu mapuje chronologicky i umělecky, tedy i fenomén Laterny magiky na konci 50. let minulého století. Úspěch Laterny magiky na EXPO 58 otevřel dveře Josefu Svobodovi jakožto scénografovi do celého světa.“  

Portrét scénografa Josefa Svobody

Více než třicet let tvorby v šesti videích

Základ výstavy tvoří  šest videosekvencí. „Tato videa jsou sestavena ze scénografických návrhů a fotografií z představení jednotlivých inscenací.“ Představuje strukturu výstavy Ondřej Svoboda z Institutu umění – Divadelního ústavu a dodává: „Tato videa a kurátorský komentář diváka provedou mnohem důsledněji než v rámci běžné výstavy a můžou poukazovat i na jednotlivé detaily.“

Technika jako vyjadřovací prostředek

Portrét scénografa Josefa Svobody

„Josef Svoboda pozdvihl techniku na úroveň uměleckého vyjadřovacího prostředku: s její pomocí vytváří metaforičnost scénického prostředí, jeho strukturu hmotnou, architektonickou i filosofickou.“ Napsala ve své knize věnované dílu Josefa Svobody Věra Ptáčková. Josef Svoboda zahrnul do pojmu scénografie také oblast technického provozu. Byl znalcem osvětlování, matematiky, fyziky i optiky, což mu umožnilo pojmout celý prostor jeviště.

„Josef Svoboda je autorem několika patentů. Tím je třeba i nízkovoltová světelná rampa, kterou využíval opakovaně ve svých inscenacích a které se dnes ve světě říká „světlo Svoboda“. Dodává Ondřej Svoboda. Publikované materiály pochází ze sbírek a fondů Institutu umění – Divadelního ústavu a soukromého archivu Josefa Svobody. Virtuální výstava je dostupná na adrese svoboda100.idu.cz do 10. října letošního roku.