Evoluce
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, Ivane Reitmane, nevstoupíš dvakrát do kin se stejným příběhem. Ani záměna duchů za mimozemšťany tě neospravedlní, do očistce režisérů vykrádajících sebe sama jsi se uvrhl...
Představa Davida Duchovnyho a Julianne Mooreové ve scifi komedii Ivana Reitmana, ještě k tomu placené Spielbergovým Dreamworks, šířila nadšené očekávání mezi všemi, co si pamatují na Krotitele duchů, Reitmanův velký hit. Režisérův přístup naznačoval, že Evoluce bude mít ke Krotitelům blízko a bude jejich nepřímým pokračováním poté, co většina původních Krotitelů odmítla pokračování (v případě zbytnělého Aykroyda ani není divu). Zkombinujte tedy agenta Muldera z Akt X, agentku Starlingovou z Hannibala a nadsazenou zápletku se slizkými mimozemšťany ohrožujícími celé lidstvo (přeloženo pro celé lidstvo: ohrožujícími USA) a máte Evoluci. Nic menšího v tom skutečně není - bohužel ani nic většího. Reitmanova režie nikde chybu neudělala, jen tak trochu nepočítala s diváky pamětníky.
Jiný název pro Evoluci by mohl být Krotitelé mimozemšťanů. V malém arizonském městečku se čtveřice vědců a trotlů snaží zabránit šíření mimozemského organismu, který s neuvěřitelnou rychlostí dospívá z jednobuněčných živočichů do zuby a drápy vyzbrojených ještěrů. Několika evolučními omyly (ještěři se dusí kyslíkem, nejsou schopni strávit lidské maso) se organismy přizpůsobí, vybudují si na poli za městem tábořiště a začnou škodit. Vysokoškolští učitelé Ira Caine (Duchovny) a Block (Jones), společně s požárníkem Waynem (Seann W. Scott) a bioložkou z povolání Allison (Mooreová), lokalizují podzemní hnízdo vetřelců a v překvapivém finále, před kterým bledne i Godzilla, se stávají spasiteli lidstva. Scénář jako vystřižený z béčkového hororu Netopýři, jen se ani okamžikem nesnaží působit vážně.
Když odřízneme humornost příběhu, zůstane na filmové kostře vtip a humor. I když měl Ivan Reitman víc jak patnáct let, aby pochopil, čím se liší puberťácký a inteligentní humor, nepodařilo se mu nic jiného, než naklást jednu trapnou situaci vedle druhých zoufalých dialogů. Veselé momenty filmu jsou naprosto nepochopitelné: Allison narazí do skleněných dveří. Allison vystoupí z auta a spadne. Caine se snaží nebýt Mulderem. Wayne láká vetřelce příšerným zpěvem a Block mu vyhrožuje zabitím za falešný hlas. To je ale srandy... Koncentrace blbosti je tak velká, až překrývá absurdnější momenty scénáře, jako když naši hrdinové vzhlédnou a padne jim zrak na pláň posetou mimozemšťany, kolem které vede silnice a řidiči si očividně ničeho nevšímají. Světlých okamžiků je víc: Dan Aykroyd hraje guvernéra Arizony, Ted Levine úchvatně militantního velitele armády, postřik proti mimozemské infekci pochází z televizních reklam a triky jsou poměrně slušné. Jen díky efektům nespadá Evoluce k naivním sci-fi plácaninám z padesátých let. Kupodivu, publiku na projekci přišla Evoluce jako rozjařilá taškařice; nejspíš neviděli předešlé Reitmanovi filmy.
Posledním magnetem, který je nutno přepólovat, je David Duchovny v hlavní roli. Když někdo herecky vyroste v televizi, nechá to v něm chování pro film nevhodné, a že si Duchovny užil pěknou řádku let před televizními diváky je velkým stigmatem Ira Cainea. Prostě se od něj nemůže očekávat stejně profesionální výkon jako od Mooreové, která se neustále snaží vžít do role a být Duchovnymu rovnocenným partnerem. Oba se střetávají ve škrobeně tupých dialozích bez špetky energie a jestli scénář říká, že mezi nimi je "romantické jiskření", tak muselo být v postprodukci vystřiženo. Duchovny si nezatlouká hřebíky do vlastní rakve, jen vzal svojí filmovou kariéru za příliš ambiciózní začátek. Konečně, Reitman si ho nejspíš vybral kvůli zvuku jména Mulder v mimozemských kruzích, než kvůli hereckým kvalitám. Škoda jen, že Caineův přístup strhává do očistce průměrnosti i Mooreovou. Orlando Jones je jako jediný z celé čtveřice vtipný díky hláškám, které se černochovi v komedii automaticky připisují a tak nějak vždycky fungují. Poslední hrdina, Seann W. Scott, hrál v "trhácích" jako Hele vole, kde mám káru a Prci, prci, prcičky, takže je jasné, že byl vybrán jako imbecil, co má hrát imbecila. Jinak se jeho iritující postava ospravedlnit nedá.
Evoluce je sem-tam vtipná a mladší generace se rozhodně zasměje. Nepamatujete-li si Krotitele duchů, přijde vám dokonce originální. Pakliže patříte k těm druhým, dosaďte si za duchy mimozemšťany a zůstaňte sedět doma. Mimochodem, hudba od Johna Powella je docela povedená.
Související odkazy
Evolution (Evoluce, USA 2001)
Hrají: David Duchovny (Ira Caine), Orlando Jones (Block), Sean William Scott (Wayne), Julianne Mooreová (Allison), Dan Aykroyd (guvernér), Ted Levine (generál)
Scénář: David Diamond, David Weissman, Joe Medjuck
Kamera: Michael Chapmon
Hudba: John Powell
Režie: Ivan Reitman
104 minut, titulky
V kinech od 12. července 2001
Nejposlouchanější
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
-
Karel Čapek: Hovory s T. G. M. Vzpomínky, úvahy a myšlenky prvního československého prezidenta
-
Osudy Taťjany Medvecké. Rozhlasové vzpomínání divadelní, filmové a rozhlasové herečky
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.