David Krňanský: „Šílenství se stává metodou“

19. červenec 2013

David Krňanský svým projektem v Entrance Gallery v Oranžerii zahrady Břevnovského kláštera nazvaným „Šílenství se stává metodou“ připomíná nechvalně známou výstavu „Entartete Kunst“ čili „Zvrhlé umění“, kterou němečtí nacisté zahájili útok proti modernímu umění.

Student Ateliéru malby Jiřího Černického a Marka Meduny na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze začínal jako street artista, věnuje se malbě, koláži, instalacím a intervencím do veřejného prostoru.

Na výstavě v galerii Entrance představuje 21 modelů soch vyřezaných z polystyrenu, k nimž byly předlohou sochy vystavené spolu s obrazy na velkolepé výstavě Entartete Kunst“ čili „Zvrhlé umění“, kterou uspořádal nacistický režim v roce 1937 v Mnichově.

Tato propagandistická výstava, zaměřená proti modernímu umění, představovala zhruba 650 uměleckých děl zabavených z německých muzeí a v expozici byli zastoupeni umělci takových jmen, jako je Mark Chagall, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Georg Kolbe, Wilhelm Lehmbruck a mnoho dalších autorů. Karel Oujezdský se Davida Krňanského na vernisáži zeptal, proč se rozhodl na tuto historickou událost reagovat svým sochařským projektem „Šílenství se stává metodou“.

Výstavu můžete v Galerii Entrance v Oranžérii Břevnovského kláštera v Praze 6 navštívit do 28. července.

Spustit audio