Co všechno člověk unese? Vyhnání Gerty Schnirch 3D Company stojí na ženské síle

3. prosinec 2019

Největší audioportál na českém internetu

Z inscenace Vyhnání Gerty Schnirch, 3D Company | Foto: Jarmila Štuková

Co všechno člověk unese? Vyhnání Gerty Schnirch 3D Company stojí na ženské síle. Poslechněte si reportáž z představení

Román Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch se dočkal druhé divadelní adaptace. Po brněnském HaDivadle, které v roce 2014 uvedlo dramatizaci Mariána Amslera, nastudoval tuto látku pražský soubor 3D Company v úpravě režisérky Diany Šoltýsové.

Ta do inscenace, kterou uvádí na své domovské scéně v Žižkovském divadle Járy Cimrmana v Praze, obsadila 11 hereček a jen jediného muže. „V mých inscenacích nemám hlavní role, chtěla jsem, aby holky cítily, že skoro každá z nich je Gerta Schnirch,“ říká režisérka, která mužský princip a zlo politických režimů vyobrazila skrze jediného herce.

Z inscenace Vyhnání Gerty Schnirch, 3D Company

Gerta Schnirch je po matce Češka a po otci Němka. V noci z 30. na 31. 5. 1945 se i s několikaměsíční dcerou, která je plodem incestu, vydává na pochod smrti. Spolu s dalšími německými ženami ji zachrání nucené práce na jižní Moravě. Gerta se pak vrací do Brna, kde prožívá druhou polovinu 20. století. A právě na linii jejího příběhu se režisérka Diana Šoltýsová ve své inscenaci zaměřila. „V knize jsou i linky osudů dalších žen, ale v divadelním zpracování je někdy lepší sáhnout po jednom cíli. A v jednoduchosti je krása,“ vysvětluje Diana Šoltýsová.

Ženská síla v příběhu

A proč se vůbec rozhodla inscenovat Vyhnání Gerty Schnirch? Fascinovala ji ženská síla zobrazená v příběhu. „Fascinovalo mě, že je žena schopna zvládnout takové břímě. A to nejen proto, že přežila pochod smrti, ale i tragédii, která se odehrála v její rodině. To, že ji znásilňoval a ještě s ním měla dítě. Chtěla jsem, aby si diváci uvědomili, že žijeme v krásné době a že minulost by se neměla nikdy opakovat,“ říká režisérka.

Z inscenace Vyhnání Gerty Schnirch, 3D Company

Klíčovým prvkem scény je zavěšený žebřík. Dynamiku představení udržuje hudba a pohyb hereček na jevišti, které, jak říká scénografka Agniezska Pátá Oldak, scénografii samy vytvářejí: „Ten kostým a ta doba je v nich, v herečkách.“