Božena Němcová: Babička
Babička je osobitou prózou, v níž Němcová zpracovala autobiografické reminiscence a evokovala idylický svět dětství a harmonie venkovského života. Ač je babička titulní postavou, celá próza nemá ústředního hrdinu v tradičním slova smyslu. Postava babičky sice zaujímá centrální místo, jejím příjezdem kniha začíná a její smrtí se uzavírá, ale není vyprávěním jejího příběhu. Celá kniha je komponovaná jako sled scén, epizod a popisů života na venkově, do níž je vsunuta i novela.
Babička se z kontextu tvorby Boženy Němcové vymyká. Napsala ji v letech 1853–1854 v domě v pražské Ječné ulici, kde tuto událost připomíná také pamětní deska. Spisovatelka si mezi svými prózami, v nichž realisticky reflektovala český venkov plný sociálních rozporů, cenila nejvýše Pohorské vesnice (1856). I v Babičce se soustřeďuje na uzavřený venkovský svět, sociální kritiku ale opouští.
Babička je natolik součástí české kulturní tradice, že se ji snažíme promítat do reálného prostoru (Babiččino údolí v Ratibořicích) a interpretovat ji jako autorčinu autentickou výpověď o svém dětství či přinejmenším jako idylizovanou vzpomínku na ně.
Němcová tento způsob čtení podpořila i podtitulem Obrazy z venkovského života, jímž Babičku vřadila do dobově velmi oblíbeného žánru nefabulované cestopisné črty, jakým byly např. její Obrazy z okolí domažlického. Subjektivní ladění díla a jeho emotivní ráz umocnila již první větou svého díla a apostrofou: „Kdybych štětcem mistrně vládnout znala, oslavila bych tě, milá babičko, jinak.“ Sama Němcová tak celou prózu udržuje v napětí mezi realismem a romantickou idylou.
Postava babičky je organickým středem zobrazovaného světa, symbolizuje ústřední motiv souladu s prostředím, přírodou i věcmi, jež je intenzívně sugerován už od prvních stránek (babiččiným zjevem, gesty, vztahem k rodině, sousedům i kněžně). Příznačně první dvě kapitoly sledují prostor nejintimnější – babiččin příjezd na Staré bělidlo a babiččin den v hospodářství od rána do večera. Až v dalších kapitolách přirozený prostor se tak rozšiřuje – setkává se se sousedy, navštěvuje s dětmi mlýn, myslivnu, zámek i město.
Rozuzlení vložených příběhů – Viktorčina tragické vášně i ideální lásky Kristly a Jakuba – uzavírá celé vyprávění. Jednotlivé epizody řazené za sebou bez hierarchických vztahů vytváří dojem neustálého plynutí. Vše se odehrává v cyklickém čase tradičního roku, rytmizovaném tradičními činnostmi i lidovými zvyky.
Babička je osobitou prózou, v níž Němcová originálně zpracovala autobiografické reminiscence a evokovala tak idylický svět dětství a harmonie venkovského života.
Děj knihy je známý i díky různým filmovým a televizním zpracováním. Pravděpodobně nejznámějším filmem je barevná televizní verze z roku 1971 (režie Antonín Moskalyk), kde postavu babičky hraje Jarmila Kurandová. Ale existují také černobílé filmy z let 1921 (režie Thea Červenková) a 1940 (režie František Čáp).
- díl:
- Dávno, dávno již tomu...
- Babička přijíždí na Staré bělidlo.
- díl:
- Život v ratibořickém údolí.
- Návštěva ve mlýně.
- Babička vzpomíná na setkání s císařem Josefem.
- díl:
- Vyprávění o silném Ctiborovi a o zázračné studánce.
- Setkání s paní kněžnou.
- Babička s dětmi na návštěvě v myslivně.
- díl:
- Vyprávění pana myslivce o Viktorce.
- díl:
- Babička s dětmi na zámku.
- Babička vypravuje paní kněžně o svém životě a o smrti svého muže.
- díl:
- Svatojánský předvečer.
- Svátek pana Proška.
- Paní kněžna s komtesou na Starém bělidle.
- díl:
- Sybilino proroctví.
- Vánoce, masopust a velikonoční svátky.
- díl:
- Jakub Míla je odveden na vojnu.
- Babička vypravuje Kristle o své lásce a svatbě s Jiřím.
- díl:
- Myslivec pan Bayer a jeho syn Orel.
- Kristla se loučí s Jakubem Mílou.
- díl:
- Návrat kněžny a komtesy Hortensie z Itálie.
- Bouře, za které Viktorka umírá zasažená bleskem.
- díl:
- Obžínky.
- Svatba Kristly a Jakuba Míly.
- Sklonek babiččina života, loučení a smrt.
- Šťastná to žena!
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.