Andrzej Stasiuk: Noc. Slovansko-germánská lékařská tragická fraška
Divadelní prvotina polského prozaika Andrzeje Stasiuka nabízí ironickou konfrontaci kultur Západu a Východu. Vzhledem k národnosti autora si Noc bere na mušku především vztah mezi národem polským a německým. Ale nechybí ani postřehy o mentalitě ruské, moldavské a dokonce i mongolské, které naznačují autorovu snahu postihnout širší dějinné souvislosti. Reprízu, kterou vysíláme k výročí 100 let brněnského rozhlasu, poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Hru otevírá neúspěšný pokus o loupež, při kterém je zabit mladý polský zloděj aut. Lupiče zastřelí bohatý německý klenotník při ochraně svého majetku. Zatímco tělo mrtvého je odvezeno do rodného Polska, srdce má posloužit jako transplantát člověku ze západní Evropy. Nedobrovolný dárce orgánu má díky úmluvě se svou duší možnost zjistit, komu jeho srdce připadne. A tak se setkává s novým vlastníkem.
V situaci mezi životem a smrtí dochází k velkému rozčarování na obou stranách. Zvlášť nový „majitel“ polského srdce se zdá být zmítán pochybnostmi o tom, zda zůstane Němcem, nebo ho přemohou „nepřátelské“ slovanské geny. Atmosféra mezi dárcem a příjemcem houstne a kulturní roztržka vyvrcholí v okamžiku, kdy dojde na diskuzi o automobilismu.
Stasiukovo brilantní drama spočívá v humorné nadsázce, týkající se nejen možné ztráty národnostní identity, ale i přehnaných představ o „divoších z Východu“ a „boháčích ze Západu“. Představy mají totiž v myslích Evropanů už od druhé světové války takřka mytickou podobu. V důmyslně promyšlené struktuře hry autor využívá principů starověkého chóru i středověkých hádek duše s tělem.
Noc vznikla v roce 2004 na objednávku německé činohry v Düsseldorfu. Rozhlasovou podobu nabyla o rok později, kdy ji režisér Robert Matejka natočil pro Deutschlandradio Kultur.
Atmosféra brněnské rozhlasové inscenace je záměrně oproštěna od realistického ztvárnění jednotlivých prostředí. Odehrává se v jakémsi bezčasí, v mýtickém prostoru, který je narušován dialogy postav, z nichž „nejpravděpodobnější“ jsou ty, které se dějí na operačním sále.
Andrzej Stasiuk (1960) se divadelní tvorbou zabývá zřídka, kromě své „slovansko-germánské frašky“ napsal pro divadlo texty Temný les a Čekání na Turka, které na prvotinu Noc tematicky navazují.
Související
-
Stasiuk na cestě
Před několika lety mi zavolala redaktorka z Nakladatelství Lidové noviny s prosbou, zda bych si nepřečetla novou knihu polského spisovatele Andrzeje Stasiuka a nena...
-
Nejposlouchanější hry a četby na Vltavě
Nenechte si ujít exkluzivní hry a četby s prodlouženou dobou poslechu.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.