"Amor Omnia Vincit!" Věřte nebo ne...

1. duben 2009

Divadlo Na zábradlí převedlo v režii Jana Nebeského v české premiéře na scénu Knihu o Blanche a Marii. Švédský autor Per Olov Enquist se k textu, jemuž dominují postavy Marie Curie-Sklodowské a její asistentky Blanche Wittmanové, staví z velké části jako k manipulovanému dokumentu. Jde zde o reálná fakta, osudy i osoby, které jsou však namíchány do vzájemných vztahů tak, aby hovořily autorovým jazykem a myšlenkami.

Režisér Jan Nebeský, který v poslední době zanechává v Divadle Na zábradlí výrazný otisk, mohl díky divadelní adaptaci Enquistova románu do hloubky zkoumat, jak jde spolu dohromady věda a láska, jak moc má oboje společného, především když jde o fatální "zanícení"- několikrát budiž podtržena dvojsmyslnost slova. "Je to jako značkovací železo, které se vám vpaluje do kůže," opakuje se ve hře několikrát.

K proniknutí do Nebeského nelehké režie je nutné alespoň v základních principech poznat příběh. Ten v první části sleduje osud Blanche Wittmanové (Lucie Trmíková), léčící se s hysterií u profesora Charcota, zakladatele neuropatologie, jenž ve své době proslul skutečně experimentálními léčebnými metodami. Ze vztahu pacient - lékař se stává vratké milostné drama, ze kterého po profesorově smrti vychází Marie víceméně zdravá, ale též poznamenaná. Zdravá natolik, že se stává laboratorní pomocnicí slavné chemičky Marie Curie-Sklodowské (Marie Spurná). Jak se později ukazuje, radium, na jehož izolaci Sklodowská léta pracovala, není zrovna vhodné pro denní kontakt s člověkem, jak se původně myslelo (používalo se na ručičky hodinek nebo se dokonce přidávalo do balzámu na rty, což mělo fatální následky). Také Blanche je kvůli nadměrnému kontaktu s radioaktivním materiálem amputována jedna noha od kolene dolu, druhá až u kyčle a také jedna ruka. "Nepamatuji se na svou ruku, ale na to, co hladila," říká fascinovaně Blanche. Nad otázkou viny se ihned nabídne složitý psychologický vztah mezi oběma ženami, navíc se přidává drama druhé z nich. Sklodowská je totiž zavržena a štvána za milostný vztah, který má po smrti svého manžela. Zdá se, že nervy obou z nich jsou křehké, stejně jako je zázračně křehké záření tak těžce vydobytého nového prvku.

Blanche a Marie
0:00
/
0:00

A tak také hraje Blanche Lucie Trmíková - zcela v duchu nevypočitatelných záchvatů hysterie, její monology mění neustále polohy i rytmus. Postavy jsou psychologicky pitvány z několika pohledů, často dokumentárně jako by šlo o reprodukované deníky a svědectví, někdy se odhalují podobně trýznivě jako byly Blanche uřezávány údy. Nebeský znovu potvrzuje svoji výjimečnost - povrch jej nezajímá a stejně tak ani povrchní divák. K tomu mu sekundují věrní spolupracovníci - Jana Preková a její typicky významově "ulítlé" kostýmy (Miloslavu Mejzlíkovi v roli profesora Charcota trčí z uší ptačí brka jako moudré sově), do výšky (ambicí, smrti, touhy) vytažená scéna Jana Štěpánka místy podsvícená jen modrým (radiovým) neonem... Pro dobře naladěné je úletem také bluesrocková garážová kapela Buzerant, která hraje před a po představení. Za kytarou nikdo jiný než Robert Nebřenský, bicí Petr Čtvrtníček, undergroundový zpěv nezpěv Leoš Noha. Poselství hry: "Láska vždy zvítězí," vám Buzeranti chtě nechtě vypálí do duše značkovacím železem...

Blanche a Marie

Inscenaci se kromě toho daří navodit temnou atmosféru v níž probíhaly v 19. a na začátku 20. století vědecké (lékařské, chemické i další) výzkumy. Absolutní odhodlání a fascinaci novými poznatky, sžírající touhu po úspěchu, která jde, co se týče metod, nejednou přes etické normy - alespoň z pohledu dnešní doby.

Blanche a Marie

Představení Blanche a Marie vyžaduje pozornost a divákovu účast, není z těch, při kterých se odpočívá. Od toho by tu ovšem divadlo ani nemělo být.

autor: Tomáš Kůs
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.