Aby se z našich životů neztratil mýtus. Zemřel písničkář Oldřich Janota

10. únor 2020, aktualizováno

Bylo by bláhové očekávat, že návštěva Oldřicha Janoty v ArtCafé 10. února 2020 mohla mít předvídatelnou formu obvyklého rozhovoru. Koneckonců ani jeho hudební a literární dílo na osvědčené formy dvakrát nespoléhá. Ze všeho nejvíc se setkání Oldřicha Janoty s moderujícím Pavlem Klusákem podobalo testu, zda lze v přímém rozhlasovém přenosu odolat svodům obvyklosti a nevzdálit se od pozorně reflektované živé situace.

Oldřich Janota zemřel 27. července 2024 ve věku 74 let. Poslechněte si ArtCafé, které s ním natočil v roce 2020 Pavel Klusák.

Oldřich Janota přišel do ArtCafé živě a naboso zahrát své nové písně. Příležitostí pro návštěvu byla Janotova nová kniha Pověsti z Božího lesa, která je fantaskním vyznáním místům duchovním i zcela lidským jako jsou poutní kostely v Maleniskách na Zlínsku nebo v sudetské opuštěné vsi Skoky u Žlutic. K nové knize se ale autor vyjádřil v rozsáhlém rozhovoru spíše oklikou.

Čtěte také

Jak bys dokázal, že nejsi robot?

Odvedl řeč k tématu umělé inteligence a ptal se, jestli v živé rozhlasové situaci existuje spolehlivá captcha, tedy test, zda účinkující nejsou roboti. Demonstroval, jak blízko softwarovému výstupu je jeho píseň Jel na pole Jan.

Od písně spojené s pražským gymnáziem Na Zatlance pořad asociativně přecházel k songu Višňový sad, který je pro změnu spojený s pražskými vysokoškolskými kolejemi Větrník a Strahov. Zde Oldřich Janota rozvinul pověst o rušičce ze Strahova, jejíž signál interferoval nejen do reprobeden pověstného klubu 007, ale i do umělcovy inspirace a do nahrávek jeho skupiny Mozart K. Situačním stvořením pověsti Janota mezi řádky nabídl schopnost vidět v dnešním životě něco jako mýtus: tedy metodu své knihy, o níž by možná nebylo šťastné hovořit přímo.

Postupně došla řeč i na Carlose Castanedu, Karla Gotta a Katolický týdeník. Svůj vztah k mariánskému kultu shrnul umělec prostřednictvím reklamního sloganu „když ji miluješ, není co řešit“.

Hudební speciál s Oldřichem Janotou prostupovala řada nových písní, zřetelně odlišných od staršího minimalistického období. Pořad je mimo jiné exkluzivním koncertním zachycením jeho repertoáru, což je mimořádně cenné, a to i navzdory zkušené skepsi, se kterou nezaměnitelný sedmdesátiletý tvůrce hovořil o médiu nahrávky. 

autor: Pavel Klusák
Spustit audio

Související