23. 4.

23. duben 2009

Imam Baildi - Imam Baildi

K nejvitálnějším hudebním stylům Řecka patří rembetiko, které do Řecka přinesli násilně odsunutí Řekové z dnešního Turecka před více než 80 lety. Tato hudba, označovaná za "řecké blues", tvořila původně subkulturu těch nejchudších vrstev, ale později zasáhla do nejsofistikovanějších vrstev řecké pop-music. Dvojice s tureckým názvem Imam Baildi se vrací k jeho nejstarším kořenům, k archivním nahrávkám i písním ze 40, 50 a 60 let, vytváří elektronické adaptace i remixy. Sestavu založili roku 2005 dva bratři, jméno Imam Baildi znamená doslova Omdlévající Imám, ale ve skutečnosti je to název jídla, vyrobeného z lilků, které je tureckou paralelou populární provensálské rattatouile.

De Thelo Pia Na Xanareis

O Pasatembos

K pionýrům stylu rembetiko patřil zpěvák Stelios Keromytis z Pirea, který se oblékal jako gentleman, ale mluvil hantýrkou zlodějíčků a kriminálníků. V písni Dymeni San Arhodissa zpívá o ženě, která se navenek chová a obléká jako dáma, ale přitom pije, kouří a patří stejně jako on k undergroundu přístavních čtvrtí. Původní nahrávku z roku 1940 uslyšíme v remixu Imam Bayaldi.

Dymeni San Arhodissa

Ta Xena Xeria

Nejrozšířenějším nástrojem na severu Řecka, v regionu Epiros u hranic s Albánii, je klarinet, jemuž se v této oblasti říká klarino, k virtuozním hráčům patří romští muzikanti. Imam Baildi spojili klarino s rytmem samby, a takhle zní výsledek, Samba Clarina.

Samba Clarina

Poso Lypamai

Celé album Imam Baildi, které v roli producentů a remixérů sestavili bratři Orestis a Lysandros Falireas, můžeme chápat i jako zrychlený film o historii řecké hudby: rembetiko, původně kontroverzní styl z těch nejchudších čtvrtí nakonec pronikl do mainstreamu, na čemž měl velkou zásluhu Manolis Chiotis, virtuoz na kytaru i na nejtypičtější nástroj hudby rembetiko, bouzouk . Chiotis je autorem další historické skladby, To Minore Tis Avgis/ Malá písnička o úsvitu, kterou uslyšíme v remixované verzi.

To Minore Tis Avgis

Soysta

Spustit audio