22. 12. 2008

22. prosinec 2008

Dvě hlavní kulturní a showbusinessové události víkendu jsou podle dnešního tisku jasně určeny. Woody Allen a jeho New Orleans Jazz Band v Kongresovém centru a Dana Batulková a její vítězství ve StarDance.

Vystoupení amerického herce a režiséra je recenzováno ve všech sledovaných denících, Lidové noviny a Právo na jeho sobotní přítomnost v Praze upozorňují dokonce již na titulních stranách. Kritici se většinou shodují na tom, že koncert neměl vysokou hudební úroveň, ale byl příjemným rozptýlením před Vánočními svátky. Allenova hra na klarinet je hodnocena jako amatérská, na čemž není nic špatného, neboť sám hudebník uvádí, že hraje pro radost a nijak skvěle. Vladimír Říha v Právu chválí výkon Allenovy kapely, Ondřej Konrád v Hospodářských novinách konstatuje, že by orchestr měl spíše vystupovat v pivnici bez vstupného a že lidé přišli na milovaného filmového tvůrce. Jan Mazura v Lidových novinách přitákává, uvádí, že na kapelu nelze aplikovat nijak přísná kritická měřítka, a Jana Záhorková v Mladé frontě Dnes píše, že atmosféru v Kongresovém centru provoněly ležérnost, lehkost a nadhled.

Jana Machalická připravila pro Lidové noviny celou stranu shrnující události roku 2008 v oblasti divadla. Za nejvýraznější a nejvlivnější téma považuje čtyřicáté výročí sovětské okupace, závěr roku proběhl podle kritičky ve znamení comebacku Václava Havla, v článku jsou zmíněny i pražské tahanice o granty. Machalická vyhlašuje dokonce i Top Ten inscenací roku 2008 - na prvním místě se objevuje Odcházení v režii Davida Radoka, na druhém pak dílo Karla Steigerwalda Políbila Dubčeka hrané v režii Viktorie Čermákové v pražské La Fabrice. Největším trapasem roku je Tajemství Zlatého draka v brněnském Národním divadle, největší divadelní ztrátou pak březnové úmrtí Radovana Lukavského.

Jana Paterová připravila pro Lidové noviny i aktuální divadelní recenzi - hodnotí inscenaci Divadla Ungelt hry Niekur/Nikde autorky Kateřiny Rudčenkové. Autobiografické dílo o mladé spisovatelce a jejím starším litevském kolegovi má podle recenzentky mnohé slabiny, především v lyrické rovině, kterou hra nabízí. Její síla je pak v sebeironické poloze, která je zdrojem mnoha vtipných situací. Navíc režisérka Hana Burešová umně autorčiny nedostatky zakrývá, a tak si představení zaslouží tři z pěti recenzentských hvězdiček.

Mirka Spáčilová hodnotí v Mladé frontě Dnes novou filmovou westernovou romanci Austrálie, která do českých kin přijde na Boží hod. Uvádí, že výtečně natočený snímek je možná příliš ovlivněn vlasteneckým pnutím režiséra Baze Luhrmana a udílí mu sedmdesát kritických procent.

Josef Vlček píše na téže straně Mladé fronty Dnes o novém zimním albu zpěvačky Enyi And Winter Came. Již v titulku konstatuje, že hudebnice nabízí zasněné koledy pro 21. století a oceňuje je šedesáti procenty.

Věra Drápelová hodnotí velmi pozitivně Massenetovu operu Thais v podání newyorské Metropolitní opery. V rámci projektu MET in HD byla v sobotu vysílána do stovek světových a dvanácti českých kin.

Titulkem Věc Makropulos v silně naturalistickém stylu nadepisuje svou recenzi v Hospodářských novinách Petr Veber. Opeře Leoše Janáčka, která měla v Národním divadle premiéru minulý čtvrtek, vévodí skvělý výkon německé sopranistky Gun-Brit Barkmin v hlavní roli.

autor: Martin Luhan
Spustit audio