22. 11. 2007

22. listopad 2007

Dnes večer začíná jubilejní desátý ročník Festivalu francouzského filmu, který bude probíhat do osmadvacátého listopadu v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Olomouci, Ostravě, Pardubicích a Plzni. Informaci o přehlídce přinášejí Hospodářské noviny. Festival francouzského filmu má na programu klasiku světové kinematografie dle Luise Buňuela i aktuální tvorbu moderních fracouzských autorů. Největším lákadlem je snímek, který získal zvláštní cenu na festivalu v Cannnes, Persepolis. Jak se dozvíme i z recenze Mirky Spáčilové, otištěné v Mladé frontě Dnes, jde o převedení prvního íránského komiksu do formy animovaného filmu. Autorka komiksu a spolurežisérka filmu Persepolis, Marjane Satrapiová se vyrovnává s dětskými zážitky z Íránu v době islámské revoluce a války s Irákem s odzbrojujícím nadhledem a humorem. Podle Spáčilové má snímek na Oscara, hodnotí ho celkem osmdesáti procenty.

V příloze Lidových novin Kulturní premiéry najdeme celostránkový rozhovor Dariny Křivánkové s tvůrkyní komiksu Persepolis. Marjane Satrapiová vysvětluje, proč její film není politický, proč není hraný a také mimo jiné hovoří o tom, jak se jí žije ve Francii a jak se jí stýská po Íránu.

Darina Křivánková dále v Kulturních premiérách recenzuje britský film vstupující do českých kin, Královna Alžběta: Zlatý věk. Vyzdvihuje především výkon Cate Blanchettové v hlavní roli, osobní příběh Alžběty z filmu vystupuje nesmírně plasticky, jímavě a dramaticky. V celkovém hodnocení udílí snímku čtyři z pěti možných hvězdiček.

Ondřej Horák v pravidelné rubrice na stránkách přílohy Lidových novin Kulturní premiéry píše o románu švýcarského autora Roberta Walsera Sourozenci Tannerovi. Dílo autora, který strávil dlouhá léta v psychiatrické léčebně, s výrazně autobiografickými prvky oceňuje Horák plným počtem pěti hvězdiček.

Expozici Prostor pro intuici, která reprezentuje umělce zabývající se konceptuální fotografií, videotvorbou, zvukovými či světelnými instalacemi a počítačovou grafikou, je možné navštívit do druhého listopadu v domě U Zlatého prstenu. Článek informující o výstavě otiskují pod titulkem "Jak zviditelnit neviditelné" Lidové noivny v Kulturních premiérách.

Na téže straně přílohy najdeme ještě recenzi inscenace Pyreneje, kterou uvádí Divadlo Na zábradlí. Marie Reslová hodnotí tuto existenciální detektivku čtyřmi hvězdičkami. Co do prostředků mnimalistická hra je jazykově i metaforicky bohatá, režie Jiřího Ornesta otevírá přesným detailem prostor asociacím, aniž by utloukala křehkost textu nadbytečnými obrazy nebo předem vyslovenými významy.

Rozhovor Libora Nováčka s maďarským klavíristou Andrásem Schiffem najdeme v Hospodářských novinách. Špičkový umělec odehrál v úterý v Rudolfinu recitál, na němž uvedl skladby Josepha Haydna. Podle Libora Nováčka, který připravil pro tentýž list i recenzi koncertu, šlo o svátek hudby plný nadčasovosti.

Houslista Pavel Šporcl připravil nahrávku Vivaldiho Čtvera ročních období a Bachova dvojkoncertu d moll. Právo otiskuje při této příležitosti rozhovor Vladimíra Říhy, v Mladé frontě Dnes najdeme krátkou zmínku s nadpisem "Vivaldi, to je bigbít, tvrdí Pavel Šporcl".

Mladá fronta Dnes a Lidové noviny píší také o premiéře muzikálu Dáma s kaméliemi na scéně Divadla Ta Fantastika.

autor: Martin Luhan
Spustit audio