Zpěvačka Zaz a hráčka na sitár Anoushka Shankar: Hudba jako výkřik proti nespravedlnosti
V Koncertu bez hranic se opět vydáme na festival do německého Rudolstadtu. Poprvé se ohlédneme za koncertem francouzské zpěvačky Zaz z roku 2011 a poté se přeneseme o pět let blíž k současnosti, na koncert indické hráčky na sitár Anoushky Shankar. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.
Pořad vysíláme v rámci Mezinárodní rozhlasové výměny.
„Nemůžete mě zařadit do žádné škatulky, mám ráda hodně nových věcí, vstřebávám spoustu podnětů a ty se neustále prolínají a mění…“ řekla kdysi Zaz v rozhovoru pro Český rozhlas. Totéž by se ale dalo říct i o tvorbě její vrstevnice, sitárové virtuosky Anoushky Shankar. U obou lze navíc vysledovat silné společenské uvědomění – zatímco Zaz už během dospívání pořádala workshopy pro lidi z vyloučených čtvrtí, během svých koncertů představuje činnost různých neziskových organizací a vyzývá k řešení ekologických problémů, Anoushka Shankar se veřejně často vymezuje vůči sexuálnímu násilí, obchodování s lidmi i genderovým nerovnostem.
Zpěvačka Zaz, vlastním jménem Isabelle Geffroy, vyrůstala v Bordeaux a už v pěti letech začala se studiem na konzervatoři, kde se věnovala zpěvu i hře na klavír a na housle. Působila v různých kapelách, ale časem v ní dozrálo rozhodnutí odejít do Paříže. Zde si vydělávala na nájem jako zpěvačka v kabaretech a v barech a také hraním na ulici. Do širšího povědomí se dostala díky obrovskému úspěchu skladby Je Veux. Aktuálně má na kontě pět sólových alb a celou řadu rozmanitých spoluprací – například s producentem Quincy Jonesem, legendárním šansoniérem Charlesem Aznavourem, s operní hvězdou Plácidem Domingem i s frontmanem německé skupiny Rammstein Tillem Lindemannem.
Podobně jako Zaz se ani Anoushka Shankar nenechává svazovat žánrovými konvencemi. Se svým sitárem se pouští do rozmanitých hudebních fúzí a spolupracuje s pestrou škálou hudebníků od pianisty Herbieho Hancocka přes zpěváky Stinga a Lennyho Kravitze až po violoncellistu Mstislava Rostropoviče nebo dirigenta Zubina Mehtu.
V rámci koncertu v Rudolstadtu představila repertoár ze svého alba Land of Gold, které vzniklo jako reakce na uprchlickou krizi. „V létě 2015 jsem porodila své druhé dítě a v té samé době se začaly zpravodajskými kanály šířit děsivé zprávy o situaci syrských uprchlíků. Album Land of Gold je mým výkřikem proti nespravedlnosti a prosbou o empatii. Titulní píseň je přímou reakcí na úmrtí tříletého chlapce Aylana Kurdiho, jehož tělo bylo vyplaveno na turecké pláži,“ řekla v rozhovoru Anoushka Shankar. Její výzva k empatii ale nezůstává pouze v rovině samotné tvorby – prostřednictvím svých koncertů získává finanční prostředky pro neziskovou organizaci Help Refugees.
Hudba na albu Land of Gold v sobě kombinuje minimalismus, jazz, elektroniku a klasické indické styly. Na strhujícím koncertě v Rudolstadtu v červenci 2016 ji Anoushka Shankar představila v doprovodu hráče na dvojplátkový dechový nástroj shehnai Sanjeeva Shankara, britského basisty a klávesisty Toma Farmera a rakouského perkusionisty a spoluautora všech skladeb Manu Delaga.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...