Výstava Cecile B. Evans nabízí frustrovaného architekta i oživlé květiny
Ve vídeňském muzeu moderního umění MUMOK právě probíhá samostatná výstava americko-belgické umělkyně Cecil B. Evans nazvaná Amos‘ World.
Cecile B. Evans se věnuje především videoinstalacím. Velký důraz klade na práci s prostorem a na podmínky, za jakých divák video sleduje. Ve své tvorbě zkoumá význam a úlohu emocí v současné společnosti a zabývá se rostoucím vlivem nových technologií na naše city. Výrazně na sebe upozornila na Berlínském Bienále v roce 2016, kde prezentovala videoinstalaci s názvem What the Heart Wants. Velkoformátovou projekci umístila do sklepních prostor galerie, kde vybudovala molo uprostřed vodní hladiny.
Bytová jednotka
Výstava ve Vídni se jmenuje Amosův svět a umělkyně v ní opět výrazně pracuje s prostorem. Návštěvníci galerie musí po jednom vstoupit do architektonické konstrukce, připomínající zmenšený panelový dům. Diváci se posadí do pěti malých místností a se sluchátky na uších sledují dvacet pět minut trvající první epizodu. Výsledné video má fungovat jako třídílný televizní seriál. Děj se odehrává v prostorách, které se inspirují slavnými architektonickými komplexy, jako je například Unité d’habitation v Marseille od Le Corbusiera. Cílem těchto utopických projektů bylo propojení soukromých a společných potřeb obyvatel žijících v kapitalistickém systému. Tyto vize se však nikdy nenaplnily, protože lidé se většinou nechovali tak, jak si architekti představovali.
Duhová spojka
Video je kombinací hraného a loutkového filmu, doplněného o digitální animaci. V první epizodě se objeví hned několik postav celého příběhu. Hlavním hrdinou je Amos, který představuje stereotypní obraz architekta frustrovaného vlastními ambicemi. Chce vytvořit něco výjimečného, co by přesahovalo jeho samotného. Vyzařuje z něj arogance, která je v rozporu s jeho skutečnou, lehce patetickou, povahou. Postava Amose vzdáleně připomíná naštvaného bílého muže. Nakonec obviní obyvatele svého domu, že ho neumějí správně používat. Amos se v instalaci objeví také jako objekt v podobě rozebrané loutky. Další postavou příběhu je osamělá obyvatelka domu Tajemnice, která ukrývá tři oživlé květiny tvořící teroristickou skupinu s názvem The Rainbow Connection. Vypravěčem a zároveň hlavním Amosovým oponentem je personifikované Počasí.
Druhý díl Amosova světa bude k vidění už na konci dubna na festivalu vizuálního umění v Glasgow.
Výstavu ve Vídni je možné navštívit do 1. července 2018.
Cécile B. Evans: AMOS‘ WORLD: Episode One
MUMOK, Museumsplatz 1, A-1070 Wien
O videoinstalacích Cecile B. Evans byla řeč v ArtCafé. Celý záznam pořadu, který se věnoval hlavně žižkovskému kulturnímu kolektivu Punctum a do kterého vybíral hudbu Zdeněk Přidal, si můžete poslechnout zde:
Související
-
Tacita Dean: Jedna umělkyně, tři galerie, tři umělecké žánry
15. března začnou v Londýně dvě ze tří souběžně probíhajících výstav, které spojuje jméno britské umělkyně Tacity Dean.
-
Berlínský festival mediálního umění nabízí Steva Jobse v očistci, fake-news i syrská bojiště
Od 31. ledna do 4. února probíhá v Berlíně 31. ročník festivalu transmediale. Na programu jsou například videoinstalace, digitální performance i workshopy.
-
Le Corbusier 130. Vynikající architekt, špatný urbanista a velmi dobře fungující značka
Urbanista a architekt bez formálního vzdělání věřil, že jeho přístup může zlepšit kvalitu života nejen vyšším třídám. 6. října uplynulo 130 let od jeho narození.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.