Výběr z denního tisku, 5. září
Připravil Petr Gojda.
Za podzimními televizními premiérami se ohlíží dnešní Mladá Fronta Dnes. Za všech televizních novinek bylo „nejhlubším zklamáním, protože vycházelo ze slibné myšlenky“ natočení série Čapkových povídek z obou sbírek z kapes. Povídky tvořili začínající filmoví režiséři, se scénáři, jež ale dostali do rukou, se nedalo nic dělat, píše Mirka Spáčilová. Scénáře totiž Čapka nerozhýbaly ale rozžvatlaly.
Svorně se k Čapkovým povídkám na České televizi vyjadřuje také Jan Jaroš v Právu. Scénáristé se totiž rozhodli události, o kterých se u Čapka zaumně a útržkovitě vypráví, přímo předvést. A to byl prý kámen úrazu. Výsledkem je více či méně plochá dějová ilustrace, která setřela ojedinělost a neopakovatelnost výchozího tvaru. Začínající režisérové dospěli prý místy až k naivním, barevně nostalgizujícím obrázkům dávno zavátých časů, rozkolísaným mezi úmorně psychologickou polohou a humornou nadsázkou.
Dnešní Právo také přináší reportáž Karla Ocha z filmových Benátek. Desetidenní soutěžní přehlídka má za sebou první víkend. Ten byl, věrný festivalové tradici, postaven především na amerických snímcích s hvězdným hereckým obsazením. Zaslouženými ovacemi byla z nich prý přivítána hlavně Kate Winstletová, která na festivalu představila pětidílný televizní remake slavného snímku Mildred Pierce z dílny HBO.
O Mildred Pierce píše rozsáhlou kritiku Tomáš Seidl v dnešních HN. Srovnává nové zpracování s klasickou filmovou verzí Michaela Curtize. Vyzdvihuje, že nový necenzurovaný přepis románu, vyjadřuje schopnost režiséra pečlivě vystihnout atmosféru dobového příběhu, který po finanční krizi z roku 2008 získává aktuální kontury.
Ještě k článku Karla Ocha v Právu a k filmovým Benátkám. Filmy v hlavní soutěžní sekci se prý setkali s nejrůznějšími projevy kritiky: od bučení po upřímný potlesk ve stoje. To první u pseudointelektuálského tlachání a hereckého neumětelství Moniky Belluci ve snímku Palčivé léto, to druhé v případě snímku Pevnina domácího režiséra Emanuele Crialese, který se filmem vyjadřuje k problému ilegální imigrace svou obvyklou kombinací silného příběhu a obrazové poezie.
O Benátkách píše také Eva Zaoralová pro Mladou frontu. Souhlasně se vyjadřuje k herectví Moniky Belucci a k domácímu filmu Pevnina, který byl prý největším festivalovým zážitkem. Kate Winstletová je pak herečkou celého ročníku. Představila se nejen v Mildred Pierce, ale v nesoutěžní sekci ještě v Soderberghově Nákaze a hlavně v soutěžní sekci v Masakru od Romana Polanského. Masakr Polanski natočil podle divadelní hry Yasmini Rezy a stvořil prý silné drama citované mezi předními kandidáty na zlatého lva. Příznivé přijetí zaznamenal také francouzský snímek Kuře na švestkách podle stejnojmenného komixu Marjane Satrapi. Píše Eva Zaoralová. Tereza Spáčilová pro Mladou frontu ještě přináší zprávu o benátském uvedení Aloise Nebela. Vedle slov tvůrců se také dozvíme, že filmu, který do slunných Benátek vnesl trochu sudetského deště, tleskali už novináři na zvláštní projekci. Světová premiéra filmu proběhla o půlnoci na dnešek.
Připojme nakonec ještě jednu zprávu z Lidových novin. Helena Havlíková rekapituluje dění kolem sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem a konání v této věci ministra kultury Jiřího Bessera. Jak píše, podle ministerstva prý model samostatných oper a baletů v Praze selhal. Otázkou je, zda dlouhodobě neselhává spíše samo ministerstvo při stanovení výše příspěvku, při kontrole jeho čerpání, při jmenování ředitelů. Možná také prý proto, že při tak rychlých obměnách ministrů se ještě dříve, než se stačili v řízení resortu zorientovat, stávali snadnou kořistí nejrůznějších lobbistů a našeptávačů. Už rekonstrukcí Státní opery a dalšími plánovanými stavbami podle Bessera „v prvé řadě dá stát vydělat firmám a lidem, kteří se na rekonstrukci budou podílet.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka